ZSU - SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

 

 

 

 

 

 

27 marca 2014 roku nasza szkoła otrzymała Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Jest to szczególne wyróżnienie i uhonorowanie naszych  dwuletnich wysiłków, aby  znaleźć się w zaszczytnym gronie SzPZ. 

 

Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80 dwudziestego wieku. W 1991 r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała Polsce, Czechosłowacji i Węgrom realizację projektu: „Szkoła Promująca Zdrowie”. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Obecnie obejmuje ona 45 krajów, którym wspólnie patronuje Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i  Komisja Europejska.

 

 

Nadrzędnym celem SzPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej. 

 

Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:  

 

  • kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,

  • zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,

  • umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,

  • zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,

  • włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,

  • wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,

  • włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

ZSU - SZKOŁA PROMUJĄCA ZALECENIA EUROPEJSKIEGO KODEKSU WALKI Z RAKIEM

 

 

 

28 marca Zespół Szkół Uzdrowiskowych w Rabce otrzymał Certyfikat Szkoły Promującej Zalecenia Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem. Wyróżnienie otrzymują szkoły, które w aktywny sposób promują i popularyzują w swoim środowisku zasady Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem, poprzez projekty, lekcje, warsztaty, udział w konferencjach i konkursach poświęconych profilaktyce antynowotworowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

REALIZUJEMY DWA GŁÓWNE CELE SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE 

Po zapoznaniu Rady Pedagogicznej, uczniów i wszystkich pracowników szkoły z koncepcją, strategią i modelem tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie (SzPZ) oraz uzyskaniu akceptacji powyższych środowisk 11.01.2013 r. podpisaliśmy deklarację przystąpienia do udziału w programie „Szkół Promujących Zdrowie„. Koordynatorkami ds. promocji zdrowia w szkole zostały: Sylwia Koperniak i Agata Spyra.

Pierwszym zadaniem zespołu było określenie problemów priorytetowych. Diagnozy i wyboru dokonano na podstawie przeprowadzonych wśród nauczycieli i uczniów rozmów. Wyłoniono następujące zadania do realizacji na najbliższe trzy lata:

 

I.    Proces adaptacji uczniów do warunków sanatoryjnych,

II.  „Łatwiej zapobiegać niż leczyć” - profilaktyka uzależnień.

 

Realizacja programu Szkoły Promującej Zdrowie przebiegała w następujących etapach:

 

  1. Diagnoza, zapoznanie z problemem jak największej liczby osób.

  2. Wybór zespołu koordynacyjnego ds. szkoły promującej zdrowie

  3. Podjecie uchwały o przystąpieniu do programu Szkoła Promująca Zdrowie

  4. Podpisanie deklaracji.

  5. Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów, nauczycieli.

  6. Wybór celów priorytetowych.

  7. Zorganizowanie konkursu na logo oraz motto szkoły promującej zdrowie.

  8. Podejmowanie działań na rzecz promocji zdrowia wg. wybranych i zatwierdzonych celów.

  9. Monitoring – zbieranie informacji, danych dotyczących realizacji programu: spotkania z zespołem ds. promocji zdrowia, wywiady, sondaże, rozmowy, bieżące konsultacje, ankiety przeprowadzane wśród uczniów i nauczycieli.

  10. Ewaluacja podjętych działań poprzez:

    1. ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i wychowawców  

    2. rozmowy, wywiady w środowisku lokalnym;

    3. udział dzieci w konkursach szkolnych i międzyszkolnych;

    4. udział społeczności szkolnej w uroczystościach i imprezach szkolnych i lokalnych

  1. Sporządzenie raportu z podjętych działań.

  2. Wnioski.

 

program

sprawozdanie 2015

sprawozdanie 2014

schemat działań

analiza ankiet

 


 

 

 

WARSZTATY HIV/AIDS

 

 

30 listopada 2015r. w naszej szkole rozpoczął się cykl spotkań z uczniami II i III klasy gimnazjalnej dotyczący profilaktyki zakażeń HIV/AIDS.

Podczas pierwszego spotkania, młodzież wysłuchała wykładu mgr Elżbiety Karnickiej, nauczycielki bibliotekarki i jednocześnie Edukatorki Krajowego Centrum ds. AIDS.

Długi, bo dwugodzinny wykład wzbogacony  był prezentacją „Ty wybierasz” oraz filmem (dot. namnażania HIV w organizmie) i dotyczył:

 

1.    Epidemiologii zakażeń HIV w Polsce na tle świata;

2.    Rysu historycznego epidemii HIV;

3.    Naturalnego przebiegu zakażenia HIV;

4.    Dróg zakażeń HIV;

5.    Sposobów unikania i minimalizowania ryzyka zakażenia HIV;

6.    Życia z HIV,

7.    Leczenia antyretrowirusowego;

8.    Testowania w kierunku HIV;

 

Uczniowie mieli możliwość zadawania pytań prowadzącej.

 

Kolejne spotkania były prowadzone w formie warsztatów przez panią pedagog – mgr Annę Wojtyczko i panią psycholog Jadwigę Maciążek.

Uczniowie, wykonując rozmaite ćwiczenia, obalali mity  i ustalali prawdę, związaną z zagadnieniami HIV/AIDS oraz  ćwiczyli zachowania asertywne. Zapoznali się z autentycznymi historiami z życia osób HIV+, przedstawionymi w filmie „Życie pod murem”. Chętni uczniowie wykonali także plakaty.

 

Mamy nadzieję, że wybory dokonywane przez naszych uczniów dorosłym życiu będą  świadome i odpowiedzialne!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 

 


 

 

 

OGÓLNOPOLSKI KONKURS PLASTYCZNY "JEDZ ZDROWO"

 

 

 

 

    

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

protokół

 

 

 


 

 

WARSZTATY PROMUJĄCE ZALECENIA „EUROPEJSKIEGO KODEKSU  WALKI Z RAKIEM”

 

 

 

20 października 2015 roku w ramach realizowanego w naszej szkole:  „MAŁOPOLSKIEGO PROGRAMU EDUKACJI ZDROWOTNEJ”, Programu „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE” oraz Programu „SZKOŁA PROMUJĄCA ZALECENIA EUROPEJSKIEGO KODEKSU WALKI Z RAKIEM” zorganizowane zostały warsztaty  „Żyjesz zdrowo – wygrywasz”. Głównym celem warsztatów  było zapoznanie uczniów   z czynnikami środowiskowymi przyczyniającymi się  do  powstawania nowotworów. Zajęcia integrowały uczniów, zachęcały do prawidłowego odżywiania i aktywnego trybu życia oraz unikania wszelkich używek.

W ramach współpracy międzyszkolnej na warsztaty zostali zaproszeni uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami  ze Szkoły dla dzieci niewidomych i słabowidzących w Rabce Zdroju. Warsztaty rozpoczęły się od prelekcji na temat idei „EUROPEJSKIEGO KODEKSU WALKI Z RAKIEM”. Podczas całego turnusu uczniowie przygotowywali się  do  warsztatów. Nauczyciele biologii prowadzili lekcje  na temat zaleceń „EUROPEJSKIEGO KODEKSU WALKI Z RAKIEM”. Podczas rozwiązywania testów wychowankowie wykazali się bardzo dużą wiedzą na temat zdrowia. Przeanalizowali negatywne konsekwencje podjętych decyzji  o paleniu papierosów, marihuany czy piciu alkoholu. Uczniowie oglądali także filmy edukacyjne na temat alkoholu, tytoniu oraz zdrowego odżywiania. W czasie zajęć plastycznych powstały ciekawe i pełne przesłań plakaty,  które zostały zaprezentowane na wystawie.

 

 

 

 

 

 

 

 

przebieg warsztatów

 

 

scenariusz

 

 

prezentacja

 

 

dyplom

 


 

 

ZDROWE ODŻYWIANIE

 

W roku szkolnym 2015/2016 nasza szkoła przystąpiła do realizacji  MAŁOPOLSKIEGO PROGRAMU EDUKACJI ZDROWOTNEJ pod patronatem Kuratorium Oświaty w Krakowie, którego celem jest przede wszystkim poznawanie siebie, zrozumienie, czym jest zdrowie, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi, wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości, rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych jak również przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenie zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.

 

Październik to miesiąc pod hasłem - "Nie bądź niewolnikiem  jedzenia, wybierz zdrowie".

 

16.10.15r. pani Marta Kościelniak - terapeutka, zajmująca się pomocą uczniom z zaburzeniami odżywiania przedstawiła naszym wychowankom jakie są najważniejsze zasady zdrowego żywienia i jakie skutki somatyczne  i psychologiczne niesie ze sobą  nieodpowiednia dieta.  

 

OTO 10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM

 

  1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.

  2. Bądź codziennie aktywny fizycznie – ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

  3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie (na dole) piramidy.

  4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3–4 porcje mleka lub produktów mlecznych, takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery.

  5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.

  6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.

  7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.

  8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.

  9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.

  10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.

ŻYCZYMY POWODZENIA W WALCE ZE SWOIMI SŁABOŚCIAMI...

 

 

   

 

 

                   

 

 

 

 


 

„SZLAKIEM   PROMOCJI   ZDROWIA”

Dnia 14.04.2015 r. młodzież   naszego   Liceum   wzięła   udział  w    PROZDROWOTNYM PROGRAMIE   EDUKACYJNYM     pod hasłem    „SZLAKIEM   PROMOCJI   ZDROWIA” zorganizowanym przez Krakowską Wyższą Szkołę Promocji Zdrowia z siedzibą w Krakowie. Był to program skierowany do młodzieży, a każdy uczestnik otrzymał bezpłatny Certyfikat.

Zajęcia w ramach programu podzielone były na dwie części:

1.   Wykładowo -  teoretyczna,  w której poruszono tematy dotyczące profilaktyki zakażeń, zdrowego kręgosłupa, prawidłowej diety oraz skóry w okresie dojrzewania.

2.  Warsztaty w udzielaniu pierwszej pomocy, w czasie których uczniowie pod okiem fachowców doskonalili zasady udzielania pierwszej pomocy w różnych sytuacjach.

W czasie trwania zajęć były również do dyspozycji uczestników różne stanowiska, na których można było ocenić postawę ciała, uczestniczyć w klasycznym masażu, dokonać pomiaru tkanki tłuszczowej, BMI i spirometrii, zbadać tętno, RR i cerę wraz z doradztwem jej pielęgnacji.

Młodzież jest bardzo zadowolona z przeprowadzonych warsztatów. Pozwoliły one  im utrwalić dotychczasową wiedzę z zakresu pierwszej pomocy, która powinna być jak najczęściej powtarzana zwłaszcza w formie zajęć praktycznych.