PROCEDURA WYBORU PATRONA SZKOŁY PODSTAWOWEJ w Zespole Szkół Uzdrowiskowych w Rabce
Podstawa prawna:
- 14 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (Dz.U. 1998 Nr 91 poz. 576
z późniejszymi zmianami) - 5 ust.6 i ust 7 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 Nr 95 poz. 425
z późniejszymi zmianami) - Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624
z późniejszymi zmianami), § 1 ust. 4
(„Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego”).
Działania podjęte w szkole w związku z nadaniem jej imienia
I Powołanie zespołu do przeprowadzenia kampanii mającej na celu wybór patrona szkoły
- Zadaniem zespołu jest koordynowanie działań podjętych w szkole, mających na celu wybór patrona oraz opracowanie harmonogramu tych działań i ustalenie etapów realizacji projektu pod nazwą „Nadanie Imienia Szkole”.
- W skład zespołu wchodzą:
- Marta Woźniak - Koordynator nadania imienia szkole,
- Katarzyna Kosek-Kapłon – kierownik ZPZW,
- Halina Skawska – kierownik ZPZW,
- Elżbieta Karnicka – nauczyciel bibliotekarz,
- Teresa Słońska - nauczyciel,
- Bożena Ptaszek - nauczyciel,
- Anna Wojtyczko – opiekun SU.
- Zespołem kieruje Dyrektor Krystian Mordarski.
II Regulamin wyboru patrona szkoły
Naszą misją jest bezpieczna szkoła, która wspomaga proces leczenia, zapewnia opiekę, rozwija zainteresowania i samorządność uczniów, umożliwia kontynuowanie nauki w trakcie leczenia i po powrocie do szkoły macierzystej. Przygotowuje do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego oraz dba o dobrą organizację pracy uczniów i nauczycieli. Szkoła jest miejscem sukcesu i integracji wszystkich podmiotów.
Specyfiką pracy szkoły jest wytwarzanie dóbr duchowych, co wymaga odpowiedniej atmosfery. Wychowanie, które jest procesem ciągłym, odbywa się w każdej sytuacji szkolnej. Ceremoniał szkolny, zwyczaje związane z patronem oraz przyjęta koncepcja wychowania powoduje, że szkoła ma swój niepowtarzalny „klimat”. Wybranie dla szkoły patrona nie może być jednak celem samym w sobie, musi stać się środkiem pozwalającym stwarzać sytuacje wychowawcze dla kształtowania postaw i charakterów młodzieży na wzór wybranego bohatera.
Nasi uczniowie niejednokrotnie pytali: dlaczego szkoła nie ma swojego patrona? – tak,
jak w ich szkołach macierzystych. Między innymi to powtarzające się pytanie oraz potrzeba uzyskania swoistej indywidualności i tożsamości, oparcia swoich działań na wartościach potwierdzonych życiem i działalnością patrona, a przede wszystkim wskazywanie uczniom autorytetów i wzorów do naśladowania skłoniły Radę Pedagogiczną oraz Samorząd Uczniowski do podjęcia działań zmierzających do wyboru patrona Szkoły Podstawowej.
- Poprzez nadanie imienia szkoła:
- uzyskuje swoistą indywidualną tożsamość wyróżniającą ją spośród innych szkół,
- promuje osobę patrona, jego postawę życiową i dokonania,
- w naturalny sposób pozyskuje do współpracy instytucje i osoby związane z patronem,
- wchodzi do rodziny szkół o tym samym imieniu, co może prowadzić do nawiązania wzajemnych kontaktów,
- może oprzeć swoje działania wychowawcze na wartościach potwierdzonych życiem
i działalnością patrona i ogólnie uznawanych przez społeczność, - wzbogaca swoją obrzędowość związaną z patronem.
- Wybór patrona nie może być wyborem przypadkowym.
- Kampania musi być przeprowadzona w sposób przemyślany i kontrolowany.
- Przy wyborze społeczność szkolna (uczniowie, nauczyciele, rodzice uczniów przebywających na leczeniu, pracownicy administracji i obsługi) muszą kierować się rangą szkoły i rolą, jaką odgrywa w środowisku.
- Imię szkoły – patron powinno/powinien nawiązywać do historii lub współczesności Rabki, Polski i świata, osiągnięć, ważnych kart historii lub planów/zamiarów na przyszłość.
- Tylko aktywny udział i poważne podejście do sprawy wyboru patrona przez społeczność szkolną gwarantuje dumę i satysfakcję, z jaką przez lata będziemy nosili imię wybrane przez nas.
ZASADY:
- W wyborach bierze udział cała społeczność szkoły (uczniowie, rodzice, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi).
- Wszyscy realizujemy projekt pod nazwą „Nadanie Imienia Szkole”.
- Terminy realizacji poszczególnych etapów wyboru patrona ustala zespół koordynujący
w porozumieniu z dyrekcją. - Dyrekcja w porozumieniu z zespołem koordynującym wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację zadań szczegółowych.
- Dyrekcja kontroluje sprawny przebieg poszczególnych etapów i rozlicza odpowiedzialnych za ich realizację.
- Będą sporządzone protokoły z realizacji projektu „Nadanie Imienia Szkole”.
- Wybrana w drodze głosowania propozycja imienia dla szkoły zostanie skierowana do kandydata(-ów), w celu poinformowania o działaniach zmierzających do nadania szkole imienia.
- Wniosek o nadanie szkole imienia zostanie skierowany do Sejmiku Województwa Małopolskiego.
- Sejmik Województwa Małopolskiego wydaje decyzję (zgodę w formie uchwały).
P R O C E D U R A
- W procesie wyboru imienia uczestniczą nauczyciele wraz z pracownikami administracji i obsługi, rodzice i uczniowie .
- Każda społeczność przedstawia swojego kandydata.
- Propozycje zgłaszane przez rodziców gromadzi Wicedyrektor Marta Woźniak.
- Nad wyborem kandydatów na patrona szkoły przez uczniów czuwają wychowawcy klas
i przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego. - Nad przebiegiem wyboru patrona przez nauczycieli i pracowników czuwają przewodniczący powołanych zespołów:
- Bożena Ptaszek – przewodnicząca zespołu nauczycieli i pracowników administracji pracujących przy ul. prof. J. Rudnika,
- Halina Skawska - przewodnicząca zespołu nauczycieli wychowawców pracujących przy ul. prof. J. Rudnika,
- Elżbieta Karnicka - przewodnicząca zespołu nauczycieli i pracowników administracji pracujących przy ul. Słowackiego,
- Katarzyna Kosek-Kapłon - przewodnicząca zespołu nauczycieli–wychowawców pracujących przy ul. Słowackiego.
- Nad przebiegiem wyboru patrona czuwa dyrektor, zespół koordynujący oraz przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.
- Wybory są trzyetapowe.
ETAP I- od listopada 2016 do marca 2017
- Wybory kandydata na patrona przez uczniów
- W każdym turnusie (w grudniu 2016r., w styczniu i marcu 2017r.) wychowawcy przeprowadzą lekcje wychowawcze na temat: W poszukiwaniu autorytetu; Kto może być patronem szkoły?
- Na godzinach wychowawczych odbędą się dyskusje, prezentacje kandydatów na patrona szkoły. Uczniowie każdej klasy wytypują jednego kandydata, który uzyskał największą ilość głosów w tajnym głosowaniu klasowym. Przewodniczący klasy wraz z wychowawcą sporządzi protokół z głosowania (formularz protokołu przygotuje p. D. Okrzejska) i uzasadni wybór.
- Zespół koordynujący będzie prowadził kampanię reklamującą akcję wybierania kandydatów na patrona szkoły.
- Wyniki głosowania klas zgromadzi Teresa Słońska do 3 środy trwania turnusu.
- W ostatnim tygodniu pobytu uczniów w ZSU odbędzie się prezentacja kandydatów na patrona szkoły przez każdą klasę szkoły podstawowej.
- Wybory kandydata na patrona z danego turnusu odbędą się w ostatnim tygodniu pobytu uczniów na leczeniu w Rabce.
- Kandydatem na patrona uczniów danego turnusu zostanie osoba wybrana największą liczbą głosów.
- Procedura wyboru kandydata zostanie przeprowadzona trzykrotnie: w grudniu 2016r.,
w styczniu i marcu 2017r.
- Wybory kandydata na patrona przez nauczycieli i pracowników
- Na zebraniach zespołów przedmiotowych i zespołu nauczycieli wychowawców ZPZW przy Instytucie i Uzdrowisku S.A. zostaną wyłonieni kandydaci na patronów. Pracownicy administracyjni pracujący w poszczególnych budynkach ZSU biorą udział w pracach zespołów nauczycieli w siedzibie pracy.
- Przewodniczący zespołów zlecą przygotowanie prezentacji kandydatów wraz
z uzasadnieniem. - Drogą tajnego głosowania, większością głosów, każdy zespół wytypuje swoją propozycję. Jeżeli taką samą liczbę głosów uzyska kilku kandydatów, głosowanie zostanie powtórzone. Spośród kandydatur z największą ilością głosów wybrany zostanie jeden, który uzyska najwięcej głosów. Protokół z wyborów w zespole sporządzi przewodniczący zespołu.
- Lista kandydatów z uzasadnieniem zostanie wywieszona w pokojach nauczycielskich
w szkolnych budynkach przy ul. Słowackiego i prof. Rudnika oraz w pokojach wychowawców, dnia 3.03.2017r. Odpowiedzialna za to jest p. T. Słońska. - W dniu 9-10.03.2017r. odbędą się wybory jednej kandydatury nauczycieli i pracowników.
- Za przygotowanie kart do głosowania i przeprowadzenie tajnego głosowania w pokoju nauczycielskim przy ul. Słowackiego odpowiada Komisja Skrutacyjna w składzie:
- M. Woźniak – przewodnicząca
- E. Karnicka
- T. Słońska.
- Komisja przeliczy głosy i sporządzi protokół z wyborów, wskazując jednego kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów. Jeżeli taką samą liczbę głosów uzyska kilku kandydatów, głosowanie zostanie powtórzone.
- Wybory kandydata na patrona przez rodziców
Z uwagi na specyfikę naszej szkoły nie funkcjonuje w niej Rada Rodziców. Chcemy jednak aby
i rodzice naszych uczniów mieli możliwość udziału w wyborze kandydata na patrona szkoły. Dlatego zaplanowano uproszczoną procedurę ich udziału w typowaniu i wyborach.
3.1. Wychowawcy klas poinformują rodziców dzieci przebywających na leczeniu, o realizacji
projektu „Nadanie imienia szkole” i różnych możliwościach zgłaszania kandydatur.
3.2. Rodzice mogą przekazać swoje propozycje do wychowawców lub bezpośrednio do
M. Woźniak.
3.3 Komisja Skrutacyjna określona w ust. 2 pkt 2. ppkt 6, spośród kandydatur zgłoszonych przez
rodziców wybierze jedną, najczęściej powtarzającą się propozycję. Procedura zostanie
przeprowadzona trzykrotnie; w grudniu 2016r., w styczniu i marcu 2017r.
ETAP II - marzec 2017r.
- Prezentacja kandydatów
- Zespół koordynujący we współpracy z wychowawcami i Samorządem Uczniowskim przygotuje finałowe (końcowe) prezentacje kandydatów, wybranych w poszczególnych turnusach; przez rodziców (max 3) i uczniów (max 3) oraz przez nauczycieli i pracowników obsługi (1).
- Uczniowie pod opieką wychowawców przygotują plakaty informacyjne, gazetki w salach lekcyjnych i na korytarzach, nauczyciele wygłoszą prelekcje oraz przeprowadzą lekcje wychowawcze.
- W bibliotece będzie wystawa prezentująca kandydatów. Działania te mają przybliżyć całej społeczności szkolnej sylwetki kandydatów na patrona.
- Ogólnoszkolne wybory
2.1. W dniu 26.03.2017r. odbędą się ogólnoszkolne, tajne wybory patrona szkoły.
2.2. W wyborach mają prawo udziału uczniowie i rodzice obecni na turnusie w marcu 2017r.
2.3. Drogą tajnego głosowania wybrany zostanie ten kandydat, który uzyska zdecydowaną
większość głosów.
2.4. Uczniowie, ich rodzice będą oddawać głosy do przygotowanej urny w Rabce w godzinach od
1400 do 1530.
2.4. Za przygotowanie kart do głosowania odpowiada powołana w I etapie Komisja Skrutacyjna.
2.5. Nad procedurą głosowania czuwać będzie Komisja Skrutacyjna powiększona
o przedstawiciela Samorządu Uczniowskiego.
2.6. Po zakończonym głosowaniu Komisja przeliczy głosy i sporządzi protokół z wyborów,
wskazując jednego kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
2.7. Jeżeli kilku kandydatów uzyska taką samą liczbę głosów, głosowanie zostanie powtórzone
następnego dnia w tych samych godzinach. Spośród kandydatur z największą ilością głosów
wybrany zostanie jeden, który uzyska najwięcej głosów.
ETAP III - marzec 2017r. - czerwiec 2017r.
- Zapytanie kandydata, czy wyraża zgodę na nadanie szkole Jego imienia.
- Przygotowanie wniosku o nadanie szkole imienia do Organu Prowadzącego
- Wicedyrektor ZSU w Rabce Marta Woźniak sporządzi sprawozdanie z realizacji projektu „Nadanie imienia szkole” po przeprowadzeniu głosowania i publicznym ogłoszeniu wyniku wyborów patrona.
- Przekazanie wniosku przez Dyrektora ZSU w Rabce Krystiana Mordarskiego do Organu Prowadzącego w Krakowie w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej. Wniosek będzie zawierać uzasadnienie wyboru patrona oraz sprawozdanie z podjętych działań, ze zwróceniem uwagi na sylwetkę patrona i wskazanie wartości, które patron niesie dla młodego człowieka, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej.
- Poznajemy patrona szkoły
- Realizacja zadania: „Poznajemy patrona szkoły”.
- Cel zadania; przybliżenie postaci patrona.
- Szczegółowy plan działań zostanie ustalony po ogłoszeniu wyniku wyborów, ponieważ musi on uwzględniać dokonania wybranej osoby/instytucji. Zawierać będzie m.in.
- nawiązanie współpracy ze szkołą/szkołami o tym samym imieniu,
- przygotowanie lekcji związanych z patronem,
- wykonanie wystawy, sesji, konkursów (literackich, plastycznych itd.) tematycznie związanych z patronem,
- zorganizowanie spotkań z ludźmi, którzy bezpośrednio lub pośrednio związani są
z patronem, - założenie zakładki na stronie strony internetowej szkoły z bazą informacji o patronie.
- Kampania informacyjna
4.1. Realizacji zadania towarzyszyć będzie akcja informacyjna na stronie internetowej szkoły,
Facebooku i w lokalnych mediach. W salach i na korytarzach szkolnych wyeksponowane
zostaną gazetki i plakaty. Nad ich aktualizacją czuwać będą wychowawcy klas i grup
wychowawczych.
4.2. Harmonogram działań oraz inne związane z projektem informacje, będą dostępne na
Facebooku i internetowej stronie szkoły. Osoba odpowiedzialna za ustalenie
harmonogramu będzie wskazana w terminie późniejszym.
- Uroczystość nadania imienia
Scenariusz uroczystości nadania imienia Szkole Podstawowej w ZSU w Rabce zostanie
opracowany po akceptacji naszego wniosku przez Organ Prowadzący.
Zatwierdził
Dyrektor Zespołu Szkół Uzdrowiskowych w Rabce
mgr Krystian Mordarski