Tym razem dzieci poznały „Czarną książkę kolorów”. Tekst napisała Menena Cottin, przekład na j. polski: Marta Jordan, ilustracje: Rosana Faría
Ta niesamowita książka umożliwia spotkanie widzących z niewidomymi, uczy współodczuwania i uwrażliwia na odmienność.
Książka jest prawie cała czarna – czarne ilustracje, czarny Braille, jedynie tekst odcina się od tła jasnymi literami.
Autorka książki wyobraziła sobie przyjaźń dwóch chłopców, z których jeden, Tomek, jest niewidomy. Jego widzący przyjaciel opowiada nam, jak Tomek potrafi poczuć, dotknąć, usłyszeć czy spróbować kolorów. Czytając tę opowieść, też zaczynamy je widzieć inaczej, tak jak Tomek żyjący w „świecie ciemności”. Przed czytelnikiem otwierają się nowe przestrzenie – zmysłów, wyobraźni i odczuć.
„Tomek nie widzi kolorów. Są one dla niego tysiącami smaków, zapachów, dźwięków i emocji. Pogrążony w mroku chłopiec zaprasza nas, byśmy spróbowali odkrywać je tak, jak on: wcale ich nie widząc”.
Dla naszych uczniów zajęcia były ważną lekcję empatii i wrażliwości, nauką współodczuwania oraz próbą poznania i zrozumienia drugiego człowieka, który funkcjonuje w odmienny sposób.
Spotkanie cieszyło się wielkim zainteresowaniem, uczniowie chcieli poznać sposób poznawania świata przez osoby niewidome – mając zasłonięte oczy rozpoznawali różne przedmioty, czy wypukłe ilustracje w książce. Z zaciekawieniem poznawali pismo Braile’a, system składający się ze znaków będących kombinacją sześciu wypukłych punktów ułożonych w dwóch kolumnach po trzy punkty w każdej. Sami też spróbowali napisać proste słowa kreśląc systemy sześciopunktów. Na zakończenie każdy narysował swój „Świat kolorów”
„Czarna książka kolorów” otrzymała New Horizons Award w 2007 roku na Targach Książki Dziecięcej w Bolonii.