Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa - prawa dziecka. Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.
Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci - UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt. O tym, jak ważne są w naszym kraju prawa dziecka świadczy również fakt, iż zostały one uwzględnione w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. Dziecko powinno znać swoje prawa, rozumieć je i świadomie z nich korzystać, dlatego w szkole zostały przeprowadzone zajęcia na lekcjach wychowawczych dotyczące praw dzieci. Dodatkowo odbyło się spotkanie z pedagogiem szkolnym, na którym poruszono wiele ważnych kwestii; m. in. bicia, prawa do kontaktu z każdym z rodziców jeśli rodzice nie mieszkają razem, pracy zarobkowej dzieci. Dzieci powinny znać swoje prawa aby móc głośno upominać się o ich przestrzeganie i uczyć się odpowiedzialności w rozumieniu oraz przestrzeganiu praw wszystkich ludzi.
Podczas spotkania zostały zaprezentowane książki, które są dostępne w naszej bibliotece, dotyczące praw dziecka:
Anna Czerwińska-Rydel, Renata Piątkowska „Moje prawa ważna sprawa!”
Joanna Krzyżanek „Dzieciaki z ulicy Tulipanowej czyli prawa dużych i małych”
Grzegorz Kasdepke „Kuba i Buba w szpitalu czyli o prawach dziecka-pacjenta niemal wszystko!”
Joanna Olech i Edgar Bąk „Mam prawo i nie zawaham się go użyć”.
Autorzy prezentują typowe sytuacje, codzienne zdarzenia stają się doskonałym pretekstem do rozmowy, a zwłaszcza – przypominania i utrwalania praw dziecka. Kilka opowiadań z różnych książek przeczytała pani bibliotekarka. Spotkanie odbyło się w szkolnej świetlicy, w otoczeniu dekoracji, którą przygotowali uczniowie na zajęciach świetlicowych. Państwo powinno traktować dziecko podmiotowo i bezwzględnie przestrzegać przysługujących mu praw. Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka nie jest wymierzone przeciwko rodzicom. Zarówno rodzice, opiekunowie jak i nauczyciele powinni mieć świadomość, że prawa dziecka nie kolidują z prawami dorosłych, lecz się uzupełniają. Zapisy zawarte w Konwencji o prawach dziecka są podstawą działalności UNICEF, który podejmuje starania, aby stanowiły one kanon zasad etycznych i standardów międzynarodowych postępowania wobec dzieci.