W  obecnym roku szkolnym 2011/2012 nasza szkoła przystąpiła do projektu partnerskiego COMENIUS w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Projekt jest całkowicie wspierany finansowo przez Komisję Europejską.

To już trzeci projekt, w którym bierzemy udział. Po tematyce „Idziemy do Europy” (realizowanej w latach 2002-2005) oraz  „Europa wspólny dom” (realizowanej w latach 2005-2008) przyszedł czas na nowe wyzwania.

 

TYTUŁ PROJEKTU „WIKIWATERWORLD”
(Wirtualny świat wody)


Czas trwania projektu 1.08.2011-31.07.2013

 

KOORDYNATOR PROGRAMU:   Otavan koulu” – Otava, Finlandia         

SZKOŁA PARTNERSKA nr 1:        Bahcelievler Ilkogretim Okulu” – Yalova, Turcja

SZKOŁA PARTNERSKA nr 2:         Scoala Gimnaziala nr.2 Galati  - Galati, Rumunia

SZKOŁA PARTNERSKA nr 3:        „Holbeach Primary School” – Londyn, Wielka Brytania

SZKOŁA PARTNERSKA nr 4:        „Dimotico sholeio Akropolis (KB)” – Nikozja, Cypr

SZKOŁA PARTNERSKA nr 5:        „Escola basica e Secundaria da Calheta” – Calheta-Sao Jorge, Wyspy Azorskie, Portugalia

Głównym tematem projektu jest woda. Wszystkie działania podejmowane w ciągu dwóch lat trwania projektu związane będą z tym tematem. Projekt będzie uczył dzieci postrzegania, badania oraz szanowania obszarów wodnych. Uczniowie zaangażowani w projekt będą czerpali odprężenie, inspirację i zdrowie z natury. Odkryją, jak woda łączy przeszłe i obecne pokolenia. Projekt przybliży im także różne rodzaje środowisk wodnych w siedmiu europejskich krajach oraz pokaże, jak element wody może łączyć nas wszystkich.  Projekt opiera się na sześciu głównych etapach:

1.       Poznanie siebie nawzajem.

2.       Literatura, muzyka i sztuka.

3.       Geografia i nauka.

4.       Gastronomia.

5.       Historia.

6.       Zagrożenia.

Wszystkie etapy zawierają różne rodzaje aktywności dla uczniów różnych grup wiekowych. Od działań praktycznych, tj. przygotowania potraw rybnych, opracowywania gier dydaktycznych, skończywszy na badaniach wody oraz poszukiwaniach faktów historycznych. Uczniowie będą rozwijać swoje umiejętności językowe i komunikacyjne.
Współpraca europejska wynikająca z tego projektu, umożliwi wszystkim uczestniczącym w nim szkołom, uczniom i nauczycielom, wzajemne poznanie się, wdrożenie w życie doświadczenia nabytego podczas różnych działań oraz poszerzenia wiedzy na temat swoich okolic, środowisk oraz kultur.


ZDJĘCIA MIESIĄCA

 

W każdym miesiącu, w ramach prac w projekcie WikiWaterWorld, jednym z zadań do realizacji  jest wykonanie zdjęć wybranych miejsc w Rabce związanych z wodą.

 

wrzesień

 

październik

 

listopad

 

grudzień

 

styczeń

 

luty

 

marzec

 

kwiecień

 

maj

 

czerwiec


 

WYCIECZKA DO NIEDZICY

 

 

W dniu 24 czerwca uczniowie klas III wzięli udział w wycieczce  do Niedzicy i urokliwych miejsc nad Dunajcem. Było to wydarzenie kończące dwuletni projekt „ Wirtualny świat wody” realizowany przez naszą szkołę w ramach programu Comenius.

 Dzieci płynęły statkiem w towarzystwie „Postawnego Harnasia” i podziwiały krajobrazy  położone wokół zbiornika retencyjnego, znanego obecnie jako Jezioro Czorsztyńskie. Bardzo duże zainteresowanie wzbudziły wyłaniające się na skałach ruiny zamku Czorsztyn i  błyszczące w słońcu mury średniowiecznego zamku w Niedzicy. Uczestnicy wycieczki zwiedzili zaporę i podziwiali piękno okolicznej przyrody. U podnóża Trzech Koron nad brzegami Dunajca zorganizowany został konkurs wiedzy dotyczący zagadnień związanych z wodą.  Bardzo dużo radości wniosły konkurencje zręcznościowe, m.in. żywiołowa rywalizacja poszczególnych grup w łowieniu rybek na magnesy.

Na zakończenie dzieci wysłały do rówieśników  listy w butelkach. Wody Dunajca zabrały te wiadomości, przemyślenia, prośby i oczekiwania. Mamy nadzieję, że odbiorcy podejmą kolejne działania, które będą uczyły mądrego postrzegania, badania oraz szanowania obszarów wodnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 

 


 

 

 

WIZYTA W RUMUNII

 

 

 

Podsumowanie europejskiego Projektu Comenius „WIKIWATERWORLD”  odbyło się w dniach 14-19 maja 2013 roku w Galati w Rumunii. ZSU reprezentowała na spotkaniu Pani Dyrektor Urszula Dec- Palarczyk, Ewa Murzynowska, Bożena Pawlikowska, Dorota Okrzejska oraz maskotka projektu H20-lunia.

 

Uczniowie rumuńskiej szkoły przyjęli nauczycieli ze szkół partnerskich żywiołowym programem artystycznym oraz zaskoczyli wszystkich swoją otwartością. Zróżnicowane kolorystycznie mundurki były estetycznym dopełnieniem wizerunku każdej klasy. Nauczyciele zapoznali się z systemem edukacji w Rumunii oraz problemami, które dotykają mieszkańców tego regionu. H20-lunia uczestniczyła                    w lekcjach geografii, przyrody, języka francuskiego  oraz odwiedziła najmłodszych. Wszędzie przyjmowana była z uśmiechem i entuzjazmem.

 

Gospodarze wizyty zaplanowali również czas na zwiedzanie Galati i przepięknych dziewiczych terenów Delty Dunaju. Goście zwiedzili Muzeum Couza Voda, w którym zostały zgromadzone meble, eksponaty muzyczne i fotograficzne z XIX wieku. Podziwiali Ogród Botaniczny, Obserwatorium Astronomiczne, a w Tulcea bogactwo i kolorystykę fauny i flory Delty Dunaju. Podczas podróży łodzią nauczycieli otoczyły łany nenufarów, baśniowe koncerty żab oraz startujące do lotu kormorany i pelikany.

 

W trakcie prac nad projektem partnerzy przedstawili rezultaty ostatnich działań, zgodnie z przyjętym harmonogramem. Omówiono także wyniki ewaluacji przeprowadzonej we wszystkich partnerskich szkołach. Wymieniono się listami w butelkach oraz innymi pracami plastycznymi uczniów. Większość czasu poświęcono jednak przygotowaniu Raportu Końcowego, który jest dokumentem zatwierdzającym projekt w Agencjach Narodowych krajów partnerskich.

 

Czas współpracy pozostawił liczne wspomnienia, wzbogacił doświadczenia nauczycieli i uczniów, zaowocował bogactwem oryginalnych prac. To zakończenie projektu, ale nie koniec zawiązanych miedzy szkołami przyjaźni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


POŻEGNANIE HADWALUNII

 

To już ostatnia podróż maskotki projektu "WikiWaterWorld", która wybiera się na spotkanie projektowe do szkoły w Galati w Rumunii. Wizyta odbędzie sie w dniach 14 - 19 maja 2013 i będzie ostatnią wizytą trwającego dwa lata projektu Comenius.
Uczniowie klasy IVA i IVB przygotowywali listy w języku angielskim dla swoich rumuńskich rówieśników. Przekazując listy życzyli Hadwalunii szczęśliwej podróży oraz niezapomnianych wrażeń.

 

 

                  

 

 


„ŻYCIE W KROPLI WODY” – BADANIE WODY W RAMACH PROJEKTU COMENIUS

W trakcie lekcji przyrody prowadzonej przez mgr Bogusławę Tejzę uczniowie mieli okazję uczestniczyć w realizacji kolejnego zadania w ramach projektu „WikiWaterWorld”. Poniżej w punktach ujęto najważniejsze kwestie, które zostały  ujęte podczas zajęć. Wyniki badań można znaleźć na stronie projektu.

1.     Obserwacja mikroskopowa próbek wody pobranych z rzeki: Poniczanki, Słonki, oczka wodnego oraz    

        akwarium.

2.     Badanie właściwości fizycznych wody.

3.     Ustalenie twardości wody w badanych próbkach.

4.     Badanie mikroskopowe do rozróżniania wody destylowanej od wody w badanych próbkach. 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


KARTY WIEDZY

W ramach projektu Comenius „WikiWaterWorld”  uczniowie klasy IV SP pod kierunkiem nauczyciela języka angielskiego Ewy Murzynowskiej opracowywali tzw. Karty Wiedzy. Zadanie polegało na wyszukaniu informacji w Internecie na temat roślin i zwierząt wodnych. Zebrane informacje tłumaczyli następnie na język angielski i umieszczali w odpowiednie rubryki na stronie projektu WIKI (Sekcja - Knowledge Cards).

 

 


 

ŻYCZENIA WIELKANOCNE DLA EUROPY

Uczniowie młodszych klas przesłali życzenia świąteczne do swoich kolegów ze szkół partnerskich uczestniczących w projekcie Comenius „WikiWaterWorld” dołaczając także życzenia słonecznej i ciepłej wiosny.

 


 

 

WYKONANIE FILTRA DO WODY

W ramach europejskiego projektu Comenius uczniowie klasy VI pod kierunkiem pani Bogusławy Tejzy i Sylwii Koperniak opracowali projekt filtra wodnego, a następnie wykonali i przetestowali filtr. Do produkcji wykorzystano: plastikową butelkę, piasek, kolorowy żwir, watę oraz węgiel aktywowany.

Uczniowie gimnazjum pod opieką pani Sylwii Koperniak wykonali plakaty w języku polskim i angielskim pt. „10 kroków jak oszczędzać wodę?”, ulotkę „Jak oszczędzać wodę?” oraz prezentacje multimedialne o ochronie wody, przyczynach i skutkach zanieczyszczeń oraz oszczędzaniu wody w warunkach domowych.

 

 

foto>>>

 


 

 

 

WIOSENNE KROKUSY DLA NASZYCH KOLEGÓW Z TURCJI

 

Uczniowie klas 1 – 3 Kształcenia Zintegrowanego w ramach projektu Comenius „WikiWaterWorld” przygotowywali listy dla swoich korespondencyjnych przyjaciół ze szkoły partnerskiej w Turcji.

Na początku uczniowie czytali listy, przeglądali korespondencję i prace, które wykonali ich koledzy ze szkół partnerskich. Następnie zdecydowali, że przygotują wiosenną pracę – krokusy. Kwiaty zostały wykonane techniką wydzieranki z kolorowego papieru. Na końcu każdy uczeń napisał krótki list w języku angielskim, życząc swoim kolegom słonecznej i wesołej wiosny. Nad całością czuwała nauczycielka języka angielskiego – Ewa Murzynowska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

 

 

KORECZKI ZE ŚLEDZI W RAMACH PROJEKTU COMENIUS „ WIKIWATERWORLD”

 

Dnia 18 marca 2013 uczniowie klas 1-3 kształcenia zintegrowanego razem ze swoimi wychowawcami – mgr Beatą Ryt, Barbarą Smalarz i Teresą Słońską doskonalili swoje umiejętności kulinarne. Wychowawcy zadbali o bezpieczeństwo zajęć oraz higienę. W tym celu każdy uczeń został wyposażony w odpowiedni fartuszek i czapkę kucharską.

Uczniowie przygotowywali koreczki rybne. Oprócz marynowanych śledzi wykorzystali paprykę, ser żółty oraz pieczarki. Wszystkie składniki dokładnie pokroili w małe kosteczki a następnie nabijali na długie wykałaczki. Tak przygotowane koreczki nabijali na specjalnie na tą okazję upieczony chleb – rybę. Pod koniec zajęć wraz z zaproszonymi gośćmi odbyła się wyczekiwana degustacja. Dla wszystkich starczyło ale na dokładkę nie można było liczyć. Niestety...

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

 

CYPR – WYSPA AFRODYTY, SŁOŃCA I MIGDAŁÓW.      

Przedostatnie już spotkanie projektowe w ramach projektu Comenius „WikiWaterWorld” realizowanego przez Zespół Szkół Uzdrowiskowych w Rabce odbyło się  w dniach 12 – 17 lutego 2013 w szkole partnerskiej „Acropolis” w Nikozji na Cyprze. ZSU w spotkaniu reprezentowała Pani Dyrektor Urszula Dec- Palarczyk oraz nauczycielka języka angielskiego – Ewa Murzynowska.

Bogato wypełniony czas wizyty to głównie zajęcia w szkole – obserwacje lekcji: greckiego, matematyki, geografii,  fizyki, zajęć technicznych, muzycznych, gotowania, języka angielskiego i wychowania fizycznego. Przebijała z nich głównie idea uczenia poprzez działanie, nastawienie na naukę umiejętności i logicznego, praktycznego myślenia. Niezbyt liczne klasy (maksymalna liczba uczniów w szkołach cypryjskich to 25) dają okazję do większej indywidualizacji procesu nauczania. Wizyta przedstawicieli szkół partnerskich to zawsze wielka atrakcja dla uczniów. Nie inaczej było w szkole „Acropolis”. Entuzjazm z jakim uczniowie nas przywitali był imponujący, min. ceremonia powitalna z występem zespołu muzycznego oraz prezentacją regionalnych tańców a także ich zaangażowanie podczas całej wizyty.

Mieliśmy także okazję  zapoznać się z system edukacji na Cyprze w trakcie spotkania z wizytatorką, przedstawicielką Ministerstwa Edukacji Cypru.  Spotkanie dotyczyło także reform obecnie wprowadzanych w szkolnictwie oraz innowacji na najbliższą przyszłość.

Ważnym punktem spotkania była praca nad projektem. Oprócz zadań przewijających się przez cały okres trwania projektu omawialiśmy także nowe działania przewidziane do końca projektu. Ustaliliśmy szczegóły dotyczące spotkania projektowego w Rumunii. Dużą część spotkania poświecono na przygotowanie do ewaluacji projektu a także podział zadań przy sporządzeniu Raportu Końcowego, który każda ze szkół musi przedstawić swojej Narodowej Agencji do końca września 2013 roku.

Gospodarze wizyty zaplanowali również czas na poznanie Nikozji i okolic od strony historycznej i kulturowej.

Nikozja jest miastem pełnym kontrastów i niesamowitym, najważniejszą jego cechą charakterystyczną jest tak zwana „Zielona linia”, czyli zdemilitaryzowana strefa nadzorowana przez ONZ, ustanowiona pomiędzy Nikozją Południową (należącą do Cypru) a Nikozją Północną (będącą pod okupacją turecką). Nikozja jest jedyną na świecie podzieloną stolicą kraju - na dodatek pomiędzy dwa różne kraje.

Najbardziej znanym zabytkiem Nikozji są Mury Weneckie, niegdyś otaczające starą część miasta. Mury te mają długość 4,5 km, a w niektórych miejscach wybudowane zostały bastiony i bramy. Trzy bramy należą do części tureckiej, są to fragmenty murów jakie zachowały się do dnia dzisiejszego.

Stara część miasta jest bardzo urokliwym i romantycznym miejscem. Mieliśmy tą niepowtarzalną okazję spacerować krętymi, wąskimi i brukowanymi uliczkami, wzdłuż malowniczo położonych kamieniczek, w których mieszczą się warsztaty stolarzy, szewców, czy drukarzy. Gdzie niegdzie można natknąć  się na place pełne kwiatów i palm.

W części greckiej Nikozji mogliśmy zwiedzić Muzeum Cypru. Wzniesiono je w 1908 i od tamtego czasu archeologom i historykom udało się zebrać i zgromadzić ogromne ilości bardzo ciekawych eksponatów. Znajdują się tu przedmioty pozostawione przez człowieka epoki neolitu, brązu, są także eksponaty z okresu egipskiego i rzymskiego. Jednym z najcenniejszych eksponatów tego muzeum jest posąg Apolla z lirą oraz posąg Afrodyty.

Oprócz Nikozji warto wspomnieć o urokliwych małych cypryjskich wioskach, położonych w górach z typową śródziemnomorską architekturą, idyllicznym krajobrazie gór Troodos, szerokich piaszczystych plażach okolic Limassol i Larnaki, o kwitnących drzewach migdałowych i unoszącym się zapachu dojrzewających pomarańczy. A przede wszystkim o niezwykłej życzliwości i gościnności Cypryjczyków, której doświadczałyśmy na każdym kroku.

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

WYKONANIE SAŁATKI W RAMACH PROGRAMU "COMENIUS"

 

W ramach programu COMENIUS 28 stycznia 2013r., uczniowie szkoły podstawowej przygotowali sałatkę z tuńczyka, według sprawdzonego przepisu Pani Basi S. Samodzielnie tarli, siekali i układali poszczególne warstwy sałatki, tocząc jednocześnie zażartą walkę z chęcią spróbowania wszystkich składników, jeszcze przed ich ułożeniem w salaterce. Na degustację została zaproszona Pani Dyrektor, która potwierdziła wysokie walory smakowe, rozpływającej się w ustach, sałatki.


A oto nasz sekretny przepis. Spróbujcie a nie pożałujecie....
 

SAŁATKA Z TUŃCZYKIEM
Składniki:
• 5 jajek
• puszka tuńczyka
• 150 g żółtego sera
• 2 średnie czerwone cebule
• 4 łyżki majonezu


1. Cebulę obrać i pokroić w kostkę.
2. Jajka ugotować na twardo, obrać ze skorupek i oddzielić białka od żółtek.
3. Na tarce z dużymi otworami, osobno zetrzeć białka o osobno żółtka.
4. Zetrzeć ser żółty.
5. Otworzyć puszkę z tuńczykiem i odsączyć go z zalewy.

Układać warstwami w przeźroczystej salaterce:
1. starte białko – trochę posolić
2. cebula
3. majonez
4. tuńczyk
5. żółty ser 
6. majonez
7. żółtka pokruszone

Wierzch sałatki można posypać drobno posiekanym szczypiorkiem.
Tak przygotowaną sałatkę przechowywać w lodówce.
Smacznego:-)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 

 


 

GRY PLANSZOWE - COMENIUS

Uczniowie wszystkich szkół partnerskich w ramach realizowanego projektu „Wikiwaterworld” wykonali pod koniec 2012 roku gry planszowe o tematyce wodnej. Opatrzone instrukcjami oraz odpowiednio przygotowane do wielokrotnego użytku zostały przekazane partnerom w trakcie spotkania projektowego w Polsce w grudniu 2012.  Od tamtego czasu uczniowie Zespołu Szkół Uzdrowiskowych korzystają z gier. Instrukcje do gier zostały przetłumaczone na język polski przez uczniów Gimnazjum pod kierunkiem mgr Bernadety Mamali.

 

 

 

 

foto>>>

 

 


 

POŻEGNANIE H2O-LUNII PRZED WIZYTĄ NA CYPRZE

8.02.13 r. maskotka Projektu „WikiWaterWorld” H2O-lunia towarzyszyła uczniom podczas zajęć szkolnych. Sprawiło to  dzieciom wiele radości i wyzwoliło wiele pozytywnych emocji. Wizyta H2O-lunii poprzedziła jej wyjazd na spotkanie projektowe do kolejnej szkoły partnerskiej - szkoły ''Akropolis'' w Nikozji na Cyprze, które odbyło się w dniach 12-17 lutego 2013.

H2O-lunia  zabrała ze sobą przygotowane przez uczniów ''listy w butelce", gry pamięciowe a także kartki  życzeniami walentynkowymi. Żegnając H2O-lunię  uczniowie klas młodszych życzyli jej bezpiecznej i szczęśliwej podróży, owocnej pracy nad projektem a także niezapomnianych wrażeń.

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 


 

 

 

PRZYGOTOWANIE WALENTYNEK DLA CYPRYJSKICH KOLEGÓW

 

 

Trwają przygotowania do kolejnego spotkania projektowego w ramach projektu Comenius „WikiWaterWorld”. Po naszej szkole przyszła kolej na wizytę w szkole partnerskiej w Nikozji na Cyprze. Uczniowie przygotowują materiały, które zostaną zabrane na spotkanie: listy w butelkach i upominki w postaci kartek walentynkowych dla swoich cypryjskich kolegów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 


 

 

WYCIECZKI W OKOLICE WODNE

 

W ramach programu Comenius „WikiWaterWorld” wychowankowie pawilonu „Olszówka” odwiedzają miejsca okolic wodnych.

Razem z wychowawcami wybrali się nad rzekę Poniczankę. Obserwowali zmiany zachodzące w przyrodzie, typowy krajobraz zimowy nad wodą a także mieli okazję do zabawy na śniegu. Śnieżne rzeźby wykonali również w parku zdrojowym w okolicy tężni solankowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 


PO WIZYCIE

To był intensywny i ciekawy tydzień. Czas spędzony z naszymi gośćmi przyniósł niezwykłe wrażenia i miłe wspomnienia.

Uczniowie klas I – III kształcenia zintegrowanego zostali poproszeni o przeniesienie swoich wrażeń na papier. Powstałe rysunki przedstawiały wydarzenia, które miały miejsce w szkole ale także samych gości. Część uczniów przygotowała laurki, które zostały przesłane naszym partnerom.

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


DALSZY CIĄG WIZYTY W RAMACH PROGRAMU COMENIUS

W czwartek 6 grudnia 2012r. przedstawiciele szkół partnerskich z  Finlandii, Wielkiej Brytanii,  Cypru, Rumunii, Turcji i Portugalii zwiedzili Kopalnię Soli w Wieliczce. Magiczna podróż labiryntem solnych korytarzy stworzyła okazję, żeby poznać unikalne pejzaże niezwykłych komór, odkryć tradycję i historię wielickiej kopalni.

 

foto>>>

 

Po południu  było spotkanie ze świętym Mikołajem. Dzieci przywitały dostojnego gościa wierszami i programem artystycznym. On natomiast w podziękowaniu obdarował wszystkich ciepłym uśmiechem i słodkimi prezentami.

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

W piątek 7 grudnia nasi goście udali się z wizytą do Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie. Przedstawiona prezentacja pogłębiła informacje dotyczące naszego regionu, turystyki, ciekawych miejsc, inwestycji i różnych typów placówek. Goście byli oczarowani pięknem i świąteczną atmosferą Krakowa. W mroźną sobotę zwiedziliśmy Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Najbardziej wstrząsające wrażenie zrobił obóz II, gdzie w szczerym polu rozciągały się drewniane baraki i ruiny komór gazowych. W ciszy i ze łzami w oczach wróciliśmy do autokaru.       

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

Podczas spotkania koordynatorów nauczyciele  wymienili swoje spostrzeżenia dotyczące realizacji projektu, przedstawili prace wykonane przez uczniów ze szkół partnerskich, zaplanowali dalsze działania i omówili wstępne przygotowania do wizyty na Cyprze.  

Wizyta gości to był okres wytężonej pracy, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem oraz okres prężnego współdziałania wszystkich pracowników Zespołu Szkół. We wszystkich spotkaniach i wyjazdach uczestniczyła nasza maskotka projektu H2O-lunia.

Wizytę zakończyła ciepła pożegnalna kolacja, podczas której wszyscy dzielili się przeżyciami, cennymi uwagami, podkreślali walory podjętych w ramach projektu działań i przejawili entuzjastycznie gotowość do dalszej owocnej pracy.

 

 


WIZYTA W RAMACH PROGRAMU COMENIUS 

Dzień 5 grudnia 2012r. był wyjątkowym dniem w Zespole Szkół Uzdrowiskowych w Rabce. Społeczność szkolna gościła przedstawicieli ze szkół partnerskich współpracujących  w Programie Europejskim „Comenius” z:  Finlandii, Wielkiej Brytanii,  Cypru, Rumunii, Turcji i Portugalii. Towarzyszyli nam również przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego: kierownik Zespołu ds. Szkolnictwa Regionalnego - Anna Grzegórzko-Piętak, główny specjalista tegoż zespołu – Agnieszka Szpilska, wizytator Kuratorium Oświaty w Nowym Targu – Alicja Sienkowiec oraz przedstawiciele służby zdrowia Uzdrowiska-Rabka S.A. Wizytę rozpoczęła dyrektor ZSU Urszula Dec-Palarczyk witając licznie zebranych gości, uczniów biorących udział w projekcie oraz rodziców dzieci przebywających w placówce.

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

Na powitanie uczniowie przygotowali część artystyczną, w której mieliśmy okazję zobaczyć przedstawienie „Wars i Sawa”,  prezentację multimedialną o dotychczasowych działaniach w projekcie oraz wysłuchać piosenek w języku angielskim. Następnie przedstawiciele poszczególnych krajów opowiadali o rzeczach charakterystycznych dla ich regionu i wkładali przywiezione ze sobą rzeczy do przygotowanej „europejskiej walizki”, która w mgnieniu oka zapełniła się po same brzegi.

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

W ramach wymiany doświadczeń delegacje zagraniczne obserwowały i zarazem brały aktywny udział w zajęciach lekcyjnych

 

 

 

 

 

foto>>>

 

i w zajęciach wychowawczych.

 

 

 

 

 

foto>>>

 

W godzinach popołudniowych goście udali się z wizytą do Urzędu Miasta Rabka-Zdrój na spotkanie z przedstawicielami władz a także do Centrum Zdrowia i Urody gdzie mogli zapoznać się z działalnością leczniczo-rehabilitacyjną „Uzdrowiska-Rabka” S.A.

 

 

 

 

 

foto>>>

 


WIZYTA W LONDYNIE

 

Nauczycielki ZSU - Bernadeta Mamala i Agata Kapłon w dniach 25 – 30 wrzesień przebywały w szkole partnerskiej- podstawowej szkole Holbeach w Catford w Londynie.

Wizyta w szkole w Londynie to już czwarta wizyta robocza w trakcie trwania projektu. Przedstawiciele szkół partnerskich omówili dotychczasowe działania, dokonali podsumowań, wymienili się efektami pracy. Mieli także okazje zapoznać się z funkcjonowaniem szkoły, uczestniczyli i prowadzili zajęcia dla uczniów.

Zaplanowane zostały także kolejne działania wynikające z harmonogramu projektu a także terminy następnych spotkań. W grudniu bowiem ZSU będzie gospodarzem kolejnego spotkania w ramach projektu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 

 


 

PRZYGOTOWANIE DO WIZYTY W LONDYNIE

Rozpoczął się drugi i zarazem ostatni rok projektu Comenius „WikiWaterWorld” w ramach europejskiego programu „Uczenie się przez całe życie”. Zespół Szkół Uzdrowiskowych  od 2011 roku współpracuje ze szkołami Finlandii, Wielkiej Brytanii, Turcji, Cypru, Rumuni i Portugali a działania działania realizowane w trakcie projektu są ściśle związane z tematyką wody.

Uczniowie poszczególnych szkół korespondują ze sobą, wymieniając się „wiadomościami w butelkach”, piszą wiersze i opowiadania o tematyce wodnej, tworzą i uczą się piosenek, przygotowują prace plastyczne.

W ramach projektu Comenius „WikiWaterWorld” uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w przygotowaniu kolejnej wizyty roboczej w Szkole Podstawowej Holbeach w Londynie.

Pod kierunkiem wychowawców IGiChP wykonali zakładki jako upominki  dla uczniów szkoły brytyjskiej. Przedstawiciele szkół partnerskich otrzymali pięknie wykonane na szkle regionalne wzory. Wszystkie upominki wzbudziły podziw i uznanie za ogrom pracy włożony w ich przygotowanie.

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 

 


 

 

MASKOTKA PROJEKTOWA – HADWALUNIA

Nasza maskotka projektowa – Hadwalunia rozpoczęła nowy rok projektu „WikiWaterWorld” od wizyty na spotkaniu projektowym w Londynie. Przed wyjazdem przygotowała małe upominki dla uczniów brytyjskich oraz pożegnała się z naszymi uczniami.

 

 

                              

    


 

 

PREZENTACJA PROJEKTU COMENIUS – „WIKIWATERWORLD”

 

 

Uczniowie obecnego turnusu zostali zapoznani z realizowanym w naszej szkole projektem Comenius – „WikiWaterWorld”. 

Uczniowie obejrzeli prezentacje ze szkół partnerskich, dowiedzieli się o głównych celach projektu a także  realizowanych obecnie działaniach tj. pisanie listów w butelkach, prowadzenie kalendarza pogody ze szczególnym uwzględnieniem ilości opadów, kontynuowanie korespondencji z klasami partnerskimi w Finlandii i Turcji.

 

 

 


 

ZAJĘCIA  W RAMACH PROJEKTU COMENIUS „WIKIWATERWORLD” 

 

Dnia 19 września 2012  w zespole edukacji wczesnoszkolnej w Pawilonie Jagielonka w ramach projektu Comenius „WikiWaterWorld”  odbyły się zajęcia na temat „Dlaczego drzewa gubią liście”?

Dzieci poprzez rozmowy, wysłuchanie opowiadania, zabawy a także doświadczenia z woda odpowiedziały sobie na nurtujące je pytania:

·         W jaki sposób i w jakiej formie drzewa pobierają składniki odżywcze?

·         Jaką rolę pełni woda w procesie odżywiania roślin?

·         Dlaczego w okresie jesiennym liście na drzewach zmieniają barwę a na okres zimowy je gubią?

·         Co dzieje się z wodą, która jest w glebie w zimie?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 

 

 

 

 


 

 

 

KORESPONDENCJA MIEDZY SZKOŁAMI PARTNERSKIMI W RAMACH PROJEKTU „WIKIWATERWORLD”

 W ramach realizowanego projektu Comenius uczniowie klas: IV, V i III kształcenia zintegrowanego pod opieką nauczycielek języka angielskiego- mgr Benadety Mamali oraz Ewy Murzynowskiej prowadzą od grudnia 2011 regularną wymianę listów ze swoimi rówieśnikami ze szkół partnerskich.

Klasa IV koresponduje ze szkołą w Turcji i Wielkiej Brytanii, klasa V ze szkołą finlandzką oraz turecką a uczniowie młodsi z klasy III rozpoczęli właśnie wymianę korespondencji z uczniami klasy III w Finlandii. 

Listy przesyłane są drogą tradycyjną- pocztą a także pocztą elektroniczną, która pozwala na szybkie przekazanie informacji. Uczniowie oprócz pisania o sobie, swojej rodzinie, miejscu zamieszkania, swoich zainteresowaniach wymieniają się zdjęciami a także pracami plastycznymi i kartkami a (święta, walentynki). Nasi uczniowie korzystają także z tablicy multimedialnej przygotowując wspólne projekty i listy.

Realny kontakt z rówieśnikami innych krajów europejskich uświadamia uczniom potrzebę uczenia się języków obcych i jest niezwykle ważną motywacją w tym procesie.

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


HISTORIE KONTYNUOWANE

Pisanie dalszego ciągu opowiadań to kolejne działanie w ramach projektu Comenius „WikiWaterWolrd”. Podczas spotkania projektowego w Turcji ustalono cztery tematy opowiadań: „Bezludna wyspa”, „Przygody kropli wody”, „Opowiadanie detektywistyczne”, „Super bohater wodny”. Ustalono także harmonogram przekazywania opowiadań pomiędzy szkołami partnerskimi z dokładnymi terminami umieszczenia ich na stronie Wiki.

Uczniowie naszej szkoły w każdym tygodniu pracowali nad kontynuacją każdego z opowiadań. Działanie zakończy się początkiem maja z niecierpliwością więc czekamy na zakończenia wszystkich historyjek.

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


KONKURS PIOSENKI O WODZIE

W dniu 29 marca cała szkoła śpiewała otulona deszczową scenerią. Zorganizowano szkolny konkurs piosenki o wodzie, w ramach programu Comenius „WikiWaterWorld”. Wszystkie klasy przygotowały piosenki o tematyce „wodnej”, które zaprezentowały przed H2O-unią (maskotką projektu), jury oraz fantastyczną publicznością. „Ciągle pada”, „Cicha woda”, „Mamo, tato wolę wodę”, „Deszczowe kropelki”,  to tylko niektóre  hity tego popołudnia.  Pierwsze miejsce wyśpiewały  klasa II  oraz klasa III szkoły podstawowej. Szczególne wyróżnienie Pani Dyrektor przyznała klasie I SP, za wykonanie piosenki „W deszczowym rytmie”. Nagrodę publiczności zdobyła klasa I gimnazjum. Żywiołowe oklaski i gorący doping, który towarzyszył wszystkim uczestnikom konkursu dowodzi, że konkurs był wielkim, wspólnym i rozśpiewanym sukcesem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


ZABIEGANA  H2LUNIA

29.03.2012 maskotka projektowa nie wiedziała, do której klasy ma się udać bo w każdej klasie tyle sie działo… Wszyscy uczniowie z edukacji wczesnoszkolnej uczestniczyli w zajęciach w ramach Projektu Comenius „Wirtualny Świat Wody”.

W jednej klasie dzieci oglądali film edukacyjny pt  „Krążenie wody w przyrodzie” i „Rośliny wodne”, z którego dowiedziały się o obiegu wody w przyrodzie oraz wykorzystywaniu wody w różnych dziedzinach życia: w transporcie, przemyśle, życiu codziennym człowieka i zwierząt. Poznały różne rośliny, które żyją tylko w wodzie. W drugiej klasie zapoznały się w właściwościami leczniczymi wód mineralnych oraz degustowały je (Szczawa I, Szczawa II, Hanna, Dzidzilla) Zdecydowanie najbardziej wszystkim uczniom smakowała woda Hanna. Następnie układały hasła mówiące o konieczności oszczędzania wody i dbania o czystość środowiska wodnego. Efektem pracy był plakat z najciekawszymi hasłami.

W trzeciej klasie uczniowie wykorzystywali doświadczenia z wodą. Obserwacje przebiegały pod hasłem „Woda bezcenny skarb”.  Pod mikroskopami uczniowie obserwowali krople wody z kranu i z kałuży.  Sprawdzali również jak woda „wędruje” w roślinach, wstawiając do słoika z barwioną wodą łodyżkę selera. Samodzielnie, wykorzystując zgromadzony materiał (butelki, kamienie, gazę) zbudowali „mini” oczyszczalnię wody. Przeprowadzone doświadczenie pogłębiły wiadomościami uczniów na temat wody jako środowiska życia.

W kolejnej klasie odbyła się prezentacja multimedialna pt „Woda i jej znaczenie”, która uświadomiła uczniom w jakich zbiornikach występuje woda (naturalne: jezioro, rzeka, morze, staw ,źródło i zbiorniki sztuczne np., zapory wodne i baseny) Uczniowie zapoznali się również z wieloma gatunkami zwierząt wodnych.

Efektem całodziennych zadań było wykonanie prac plastycznych pt " Życie w akwarium” oraz „Kropelkowe stworki i potworki” Uczniowie z uśmiechem na ustach aktywnie uczestniczyli we wszystkich zajęciach i chcieli aby ten dzień się nie skończył.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

PAMIĄTKI Z TURCJI

 

Ta lekcja była jak podróżowanie! Uczniowie klas młodszych oglądali pamiątki przywiezione ze spotkania projektowego w Turcji. Kolorowe, interesujące foldery opisujące ten urokliwy kraj, tygielek do parzenia kawy, mini serwis kawowy, lalka turecka, tzw. oko Faraona to tylko niektóre z przedmiotów, za którymi kryją się całe historie. Uczniowie zadawali mnóstwo pytań dotyczących kraju, szkoły oraz wizyty. Czytali  listy od ich tureckich rówieśników a także „”listy w butelce” od partnerów ze szkół partnerskich. Zaciekawieni ich treścią od razu postanowili odpisać.

 

 

 

 

foto>>>


 

PRZEDSTAWIENIE "WARS I SAWA"

 

W dniu  7 marca  uczniowie naszej szkoły mieli przyjemność zobaczyć  przedstawienie przygotowane na podstawie legendy Wandy Chotomskiej pt. „ Wars i Sawa”. Malownicza scenografia i wdzięczne kukiełki wykonane zostały przez uczniów klas gimnazjalnych w czasie ferii zimowych. Wspólna praca związana z wykonaniem rekwizytów,  powstaniem bogatej dekoracji  i opracowaniem scenariusza przyniosła wiele zadowolenia i była atrakcyjną formą spędzenia wolnego czasu. Podczas przedstawienia widzowie zostali przeniesieni w legendarny świat pełen magii, tajemniczości  i uosobionej przyrody. Tą piękną legendę o dzielnym Warsie i wrażliwej Sawie widzowie oglądnęli z wielkim zaciekawieniem i przejęciem. Za przygotowanie  przedstawienia uczniowie zostali wyróżnieni pamiątkowymi dyplomami.

 

 

 

 

 

foto>>>


 

WIZYTA W TURCJI

 

MERHABA czyli witajcie!

 

Jadąc do Turcji Hadwalunia miała w wyobraźni własny obraz tego kraju. Myślała, że jedzie do świata islamu - zamkniętego dla obcych, rządzącego się swoimi twardymi prawami; do świata Turków - niegdyś jednego z najpotężniejszych ludów na ziemi, władców Imperium Otomańskiego. Do świata innej kultury, zwyczajów, języka i ludzi. Opisując ludzi różnych narodowości, posługujemy się stereotypami.

Jednakże wkrótce okazało się, jak błędne były jej wyobrażenia o tym gościnnym i pełnym ciepła rodzinnego narodzie. Wszyscy pomagali jej na każdym kroku i niejednokrotnie spotykała się z niesamowitą bezinteresownością. Jej zapłatą był uśmiech i niezdarnie wypowiadane „tasekkur ederim", co po turecku oznacza dziękuję.  Mieszkańcy Turcji bardzo lubili, gdy goście próbowali porozumiewać się z nimi w ich wdzięcznie brzmiącym, ale dość trudnym do nauki języku.

W wizycie uczestniczyły wszystkie szkoły partnerskie, a nasi partnerzy z Turcji w trakcie tego krótkiego pobytu, próbowali nam pokazać jak najwięcej. Z naszej szkoły W spotkaniu projektowym w mieście Yalova udział wzięły: Dyrektor szkoły - Urszula Dec - Palarczyk oraz koordynator projektu - Ewa Murzynowska.

 

Wizyta w szkole rozpoczęła się od hymnu narodowego, który wszystkie dzieci tureckie śpiewają wraz ze swoimi nauczycielami na placu przed szkołą. Zwiedziliśmy szkołę a także mieliśmy okazję podziwiać program artystyczny przygotowany przez uczniów, uczestniczyć w obserwacjach lekcji, podglądając naszych tureckich kolegów i koleżanki, a tym samym wzbogacając swoje doświadczenia. Szczególnie dla nas ważne było odwiedzenie klas 4 i 5, ponieważ klasy te prowadzą regularną korespondencję z naszymi uczniami. W trakcie tych odwiedzin przekazaliśmy uczniom tureckim kartki walentynkowe, rysunki oraz maskotki od uczniów naszej szkoły. W szkole odbyły się również zajęcia muzyczne, min. nauka komponowania piosenek oraz nauka piosenki o wodzie w ojczystym języku. Uczniowie tureccy świetnie poradzili sobie z piosenką pt.  „Płynie Wisła płynie" oraz innymi zwrotami w języku polskim! Wspólna zabawa sportowa wyzwoliła w nas wszystkich ducha zdrowej rywalizacji, uśmiech i zadowolenie.

Hadwalunia wraz z towarzyszącymi jej nauczycielami miała okazję przekonać się także, że Turcja oferuje różnorodność scenerii, ludzi, kultury, historycznych ruin i naturalnego piękna. Dzięki jej historycznej przeszłości, która sięga czasów jednej z najstarszych cywilizacji świata, Turcja szczyci się bogactwem znaków historii, ruin, antycznych miast i muzeów pełnych skarbów sztuki i przyrody. Wszystkie odwiedzone miejsca niesamowicie zachwycały, szczególnie Istambuł. Czasami trudno było uwierzyć, że tak niezwykłe miejsca są dziełem sił natury.

 

Zwyczajem, który bardzo przypadł nam do gustu było picie tureckiej herbaty. Różni się ona od tej, którą znamy w Polsce. Po pierwsze,  jest mocniejsza i Turcy pija ją z kilkoma kostkami cukru. Po drugie, podaje się ją w małych szklaneczkach na podstawce, z malutką łyżeczką. W filiżankach podaje się też słynną, czarną jak noc kawę. Z kulturą picia tego drugiego narodowego napoju związana jest pewna wróżba. Po opróżnieniu naczynia należy odwrócić filiżankę z fusami, postawić ją na podstawce, podnieść całość, a następnie ścisnąć palcami dwie części i zatoczyć kilkakrotnie kółko w powietrzu. Postawić z powrotem na stole. Jeżeli po kilku minutach filiżanka trzyma się spodka, czeka cię szczęście... Co ciekawe - herbatą i kawą częstuje się dosłownie wszędzie; kantorach, sklepach, na bazarach. Turcy zapraszali nas do wypicia z nimi herbaty, kawy w przeróżnych miejscach.

 

 

 

 

 

foto>>>


WIZYTA W TURCJI

Zgodnie z tradycją przed drugą wizytą roboczą w Turcji, uczniowie przygotowali kolejne wiadomości w butelkach dla uczniów ze szkół partnerskich uczestniczących w programie Comenius. Szkolna maskotka H2O - unia dbała aby wszystkie napisane listy znalazły się w butelkach pięknie i szczelnie zapakowane i w asyście pani Dyrektor i nauczycielki języka angielskiego dotarły do kolegów w Turcji. Szczęśliwej podróży!

Have a nice trip!  Güzel bir yolculuk var !

foto>>>


 

WALENTYNKI

 

Uczniowie przygotowali kartki walentynkowe dla swoich kolegów z Turcji. Pani Dyrektor i koordynator projektu przekażą je podczas wizyty w szkole tureckiej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


UKŁADANIE PUZZLI

Po otrzymaniu puzzli od naszych projektowych partnerów uczniowie próbowali swoich sił w złożeniu ich według wzoru. W niektórych przypadkach nie było to wcale takie proste. Uczniom klas I- III najbardziej podobały się puzzle z Wielkiej Brytanii. Ich elementy – duże i trwałe pozwalał osiągnąć sukces już w ciągu kilku minut! Znaczniej trudniej było z ułożeniem puzzli z Turcji oraz Portugalii. Drobne elementy to była praca tylko dla bardzo wytrwałych!

Puzzle cieszyły się dużym powodzeniem, niektóre klasy prosiły o możliwość ponownego układania. W chwili obecnej pacjenci pawilonów przy Instytucie mają możliwość zabawy puzzlami. Będą one przekazywane między oddziałami oraz szkołą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


PRZYGOTOWANIE PUZZLI

W ramach działań projektowych w ramach projektu Comenius uczniowie naszej szkoły pracowali nad przygotowaniem puzzli  związanych z tematyką wodną.

Po wyborze najlepszych prac plastycznych wykonano puzzle oraz zabezpieczono oryginalne prace. Na początku grudnia koperty z puzzlami zostały rozesłane do wszystkich szkół partnerskich jako upominek świąteczny. Równocześnie tuż przed świętami Bożego Narodzenia otrzymaliśmy przesyłki od naszych partnerów z przygotowanymi przez nich puzzlami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

"KAMYCZAKI"

 

 

W ramach projektu Comenius uczniowie młodszych klas wykonali prace plastyczne n.t. "Flora i fauna wodna", z wykorzystaniem naturalnych kamieni różnej wielkości, barw i kształtów zebranych podczas spacerów oraz innych materiałów plastycznych takich jak: modelina, plastelina, papier kolorowy. Dzieci wykazały się wyobraźnią i wykonały piękne i oryginalne prace.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

GŁOSOWANIE NA NAJLEPSZE LOGO PROJEKTU : „WIKIWATERWORLD”

Od 28.11 do 2.12.2011 odbyło się głosowanie on-line na najlepsze logo projektu. W każdym kraju partnerskim uczniowie wybrali spośród swoich projektów najlepsze logo. Wszystkie szkoły partnerskie przesłały swoje propozycje do szkoły koordynującej projekt w Finlandii. Wszystkie projekty zostały umieszczone na stronie projektu. Każdy uczeń a także nauczyciel danej szkoły mógł wziąć udział w głosowaniu na stronie projektu:

http://wikiwaterworldnews.blogspot.com/2011/11/logo-for-wikiwaterworld.html


 

DOŚWIADCZENIA Z WODĄ

 

Na lekcjach przyrody uczniowie szkoły podstawowej przeprowadzili szereg doświadczeń i eksperymentów dotyczących wody tj. badanie właściwości fizycznych wody, obserwacje mikroskopowe próbek wody pobranej z krajów partnerskich, badanie wody jako rozpuszczalnika, badania mikroskopowe do rozróżniania wody destylowanej od wody badanych próbek.

 

foto>>>

 

karty pracy

 


 

LISTY Z BEZLUDNEJ WYSPY...

 

"Jestem na bezludnej wyspie..."

to motto przewodnie listów, które napisali uczniowie z klas IV i V do kolegów z krajów europejskich programu Comenius. Maskotka projektu H2O-unia inspirowała uczniów oraz "czuwała" nad przebiegiem prac...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

WYPRACOWANIA ZAINSPIROWANE OBRAZAMI IMPRESJONISTÓW

 

W ramach prac  programu COMENIUS w projekcie  "WikiWaterWorld" uczniowie klas V i VI zainspirowani obrazami impresjonistów (obrazy ilustrujące wodę) napisali krótkie opowiadania.

 

teksty uczniów

 


 

 

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU PLASTYCZNEGO LOGO  PROJEKTU "WikiWaterWorld"

 

21 października pan Dyrektor Krystian Mordarski wręczył dyplomy i upominki  dzieciom nagrodzonym i wyróżnionym w konkursie plastycznym na logo projektu  WikiWaterWorld

 

Nagrodzone osoby:

 

Logo projektu  WikiWaterWorld:

                                                                                                                      I miejsce

 

I miejsce           Julianna Trawińska

 

II miejsce          Ewa Jagieło

                                

III miejsce        Daniel Sakowski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

CZYTANIE LISTÓW W BUTELKACH

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie w naszej szkole z niecierpliwością czekali na listy od kolegów i koleżanek ze szkół partnerskich, które przywiozła pani Dyrektor wraz z panią Bernadetą z wizyty w Finlandii.   Z wielkim zainteresowaniem otwierali, tłumaczyli i czytali listy  napisane w języku angielskim.

 

foto>>>

 


 

WIZYTA ROBOCZA W FINLANDII

 

Pani dyrektor Urszula Dec-Palarczyk wraz z nauczycielką języka angielskiego Bernadetą Mamala w październiku brały udział w pracach nad projektem COMENIUS w Finlandii. Spotkały się tam z przedstawicielami ze szkół partnerskich z Finlandii, Turcji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Cypru i Rumunii. Podczas wizyty obserwowały lekcje w szkole w Otavie oraz uczestniczyły w spotkaniach roboczych i szkoleniowych na temat WikiWaterWorld - Wirtualny Świat Wody. Na spotkaniach prezentowano prace i materiały wykonane przez dzieci ze współpracujących szkół. Udział w projekcie zachęca uczniów do wymiany doświadczeń i motywuje ich do nauki języka angielskiego.

 

Po powrocie do naszej szkoły uczniowie mieli możliwość obejrzenia prezentacji nt. szkół partnerskich, a Pani Dyrektor przedstawiła pokrótce dzieciom wrażenia z wizyty. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

POŻEGNANIE H2O UNII, LISTY W BUTELCE

 

 

Przed pierwszą wizytą roboczą w Finlandii uczniowie przygotowywali wiadomości w butelkach, które zostaną przekazane nauczycielom szkół partnerskich. Nad całością prac czuwała szkolna maskotka projektu H2O-unia dodająca wszystkim pozytywnej energii.
H2O-unia wraz z Panią Dyrektor oraz Panią uczącą języka angielskiego poleci we wtorek rano do Finlandii, gdzie osobiście będzie dbać o doręczenie wszystkich wiadomości.
           

Życzymy szczęśliwej podróży!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

WYKONIE H2O UNII 

 

 

 

 

H2O-unia to maskotka programu Comenius. Wykonana wg projektu naszych uczniów.  Jej pierwowzorem jest mała góralka. Maskotka ubrana zgodnie z tradycją naszego regionu - biała bluzka z dużym wykładanym kołnierzem ozdobionym haftami, futrzany serdak (gorset) sznurowany czerwoną wstążką zawiązaną w kokardę, spódnica z haftowaną halką a na nogach piękne kierpce.  Spódnica jednak nie jest typowa. Zgodnie z projektem, by podkreślić i połączyć  walory uzdrowiskowe naszej miejscowości a także temat projektu „WikiWaterWorld” maskotka  H2O-unia ma niezwykłą spódnicę. Jest ona wykonana na wzór tężni solankowej znajdującej się w naszym parku zdrojowym. /Dla niewtajemniczonych przypominamy, iż tężnia to drewniany ruszt wypełniony gałęziami tarniny. Ze znajdującego się pod tężnią zbiornika, solanka wyprowadzana jest perforowanymi rurami na szczyt kolumny (na wysokość ok. 10 metrów) i opadając zrasza tarninę, tworząc jednocześnie wokół kolumny solankowy aerozol./ Dlatego też spódnica  lalki wykonana jest z brązowej włóczki imitującej tarninę, z której spływają kropelki wody-solanki w postaci mieniących się przezroczystych kryształków naszytych na spódnicę. Jak przystało na prawdziwą góralkę nasza maskotka też lubi ozdoby – ma czerwone korale na szyi oraz czerwone wstążki we włosach.

 

W  konkursie na imię dla naszej maskotki uczniowie zgłaszali wiele propozycji, m.in.: Solanka, Rabusia, Zira, Tężniczka, Rabczanka, Kropelka, Solux, Lilia, Wodziunia, Rabunia, Solia, Zdrojka, Raptusia, Tężnianka, Solinka, Zdrojanka, Wodzianka, Bellaaqua, Aqualalla, H2lunia, Wodzianka, Gorczaneczka, Solniczka, Rabodzianka, Hanka-Wodzianka, Wodzia, Morsianka, Cisowianka, Tężnia. Zwycięska nazwą okazała się jednak H2O-unia, lecz klasie piątej  spodobała się nazwa Tężniczka  i na jej cześć powstały takie oto dzieła:

 

 

SZYMON NIZIOŁEK, kl. Vb

 

Jaka piękna ta Tężniczka

Stoi przed nami jak księżniczka

W pięknej sukni z soli ubrana

Pewnie jest zaczarowana

Gdyby tak nagle ożyła wszystkich by nas zadziwiła

Chciałbym ją zabrać do domu

I nie oddałbym nikomu

 

SONIA PODWYSZYŃSKA, kl. Vb

 

Piękna Tężniczka ma oczy jak księżniczka, brązowe buciki jak śliczne wierszyki,

czerwone korala, aż wszyscy górale oglądają się za nią jak ptaki za słońcem.

Ta mała góralka siedzi przed nami i mruga oczkami.

W Rabce są chmury i góry, które odwiedzała Tężniczka-śliczna księżniczka

na Grzebień się wspinała a z góry Bani spadała.

Comenius – europejski program dla wsi i miast rozpropagowany na cały świat

Malujemy księżniczki, piszemy wierszyczki,

bo Rabka Zdrój to raj na cały kraj!!!

 

 

KAROL OPITEK, kl. Vb

 

Siedzi przed nami mała księżniczka

Ma na imię Tężniczka

Ma na sobie białą halkę

I mamy przed nami ekstra góralkę

Na szyi czerwone korale, jak te Barbie lale

Brązowe buty, brązowa kiecka

I żółte włosy ma jak… świecka

 

MAGDALENA LIGĘZA, kl. Vb

 

W Rabce jak w bajce: są góry, chmury, słońce i wiatr…

To uzdrowiskowy raj

Światowa dziewczyna ma oczy piękne jak paw

Kierpce na nogach, chodzi po tężni i śpiewa o zdrowiu…

Piękny to kraj – ten rabczański gaj

 


 

ZAŁOŻENIE AKWARIUM

 

We wrześniu uczniowie naszej szkoły postanowili założyć akwarium. Jest to kolejne działanie w ramach programu COMENIUS. Podczas zajęć dodatkowych , pod okiem Pani Bogusławy Tejzy wyczyścili stare, nieużywane akwarium, zasadzili rośliny, nalali wodę i wpuścili rybki. Teraz ich zadaniem będzie karmienie rybek i zmiana wody.

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

KONKURS NA MASKOTKĘ PROJEKTU „WIKIWATERWORD”

8 września został rozstrzygnięty konkurs na maskotkę projektu „WIKIWATERWORD” w ramach prac w programie "COMENIUS". W konkursie brali udział uczniowie przebywający na leczeniu w sierpniu 2011 roku. Jury wnikliwie oceniło 8  projektów maskotek. Do każdej pracy dołączona była szczegółowa technologia wykonania. Wygrała praca przedstawiająca góralkę w spódnicy imitującej witki z rabczańskiej tężni, pomiędzy którymi widoczne są krople solanki.   Obecnie maskotka jest w fazie wykonania.

 

 

 

 

 


 

 

POZNAJEMY RABKĘ - SPACERY

 

Uzdrowisko Rabka-Zdrój usytuowane jest w malowniczej kotlinie u podnóża Gorców. Roztaczają się tu wspaniałe widoki na masyw Lubonia Wielkiego należącego do Beskidu Wyspowego i położone na zachodzie pasmo babiogórskie.

 

Przez miasto przebiega kilka szlaków turystycznych. Niektóre są przeznaczone dla wytrawnych piechurów, ale znaleźć można i takie dla spacerowiczów. Bardzo dobrym pomysłem na poznanie walorów krajobrazowych i przyrodniczych Gorczańskiego Parku Narodowego jest skorzystanie z jednej ze ścieżek edukacyjnych.

 

Centralnym miejscem Rabki jest rozległy Park Zdrojowy.  Przez cały rok zaprasza spacerowiczów, zakochanych szukających ustronnych alejek albo dzieci, która zawsze znajdą okazję do zabawy. Miejsca dla wszystkich jest dość - można przysiąść przy jednej z fontann, poszaleć na placach zabaw czy sprawdzić formę na ścieżce zdrowia.

 

Najważniejsze dla gminy uzdrowiskowej są niepowtarzalne walory przyrodnicze
i krajobrazowe. Cały obszar odznacza się dużą gęstością stałej sieci rzecznej. Największym ciekiem wodnym w okolicy jest rzeka Raba, będąca prawym dopływem Wisły i wpadające do rzeki Raby potoki Poniczanka i Słonka.

 

Rabka położona jest u podnóża Gorców i otoczona wyniosłościami: od zachodu Zbójecka Góra /644 m n.p.m./, Mały Luboń /870 m n.p.m./, od północy masyw Luboń Wielki /1023 m n.p.m./, od południa i południowego wschodu -Bania /607 m n.p.m./, Grzebień /679 m n.p.m./, Tararowa /710 m n.p.m./, Maciejowa /820 m n.p.m./, Obidowa /800 m n.p.m./ należące do Gorców.

 

Na obszarze Rabki występują także pomniki przyrody m.in. 300-letnia sosna zwyczajna naprzeciwko starego cmentarza, kompleks drzew /dęby i lipy/ obok zabytkowego kościółka Muzeum Władysława Orkana, dąb szypułkowy w Rynku, jesion wyniosły na Słonem, oraz kompleks lip, przy zabytkowym kościele pw. Św. Krzyża na Piątkowej.

 

Solanki są od początki związane z historią Rabki. Niedawno wybudowano tężnię solankową i pijalnię wód mineralnych. To szósta czynna tężnia w kraju, a pierwsza w Małopolsce.   

 

Jak widać dzieci przebywające u nas na leczeniu mają możliwość skorzystania z licznych atrakcji turystycznych. Te wymienione wyżej to tylko niektóre propozycje związane z naszym uzdrowiskiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>

 


 

WYCIECZKI

 

Uczniowie naszej szkoły najczęściej wybierają się na wycieczkę w  Pieniny, które położone są w obrębie Karpat Zachodnich. Zbudowane są one w przeważającej części ze skał wapiennych (o charakterystycznej jasnej barwie) tworząc tzw. pieniński pas skałkowy. Najważniejszy szczyt Pienin to Trzy Korony (982m.). Wielką atrakcją jest spływ tratwami przełomem Dunajca. Na obszarze Pienin utworzono Pieniński Park Narodowy.  Na niewielkim obszarze występuje ogromne bogactwo fauny i flory.
Można tam zwiedzić Zamek w Niedzicy. Nieopodal zamku znajduje się zapora na rzece Dunajec. Jeszcze jedna ciekawa opcja to wyprawa do Wąwozu Homole i rejs po Zalewie Czorsztyńskim statkiem wycieczkowym "Biała Dama".


 

 

 

 

 

 

 

 

foto>>>