|
ARTETERAPIA | BIBLIOTERAPIA | KOŁO FILATELISTYCZNE | GRY I ZABAWY RUCHOWE MUZYKOTERAPIA | SPACERY I WYCIECZKI | ZAJĘCIA PSYCHOEDUKACYJNE BIBLIOTERAPIA Terapia poprzez kontakt z książką prowadzona jest w naszej szkole na zajęciach pozalekcyjnych i w bibliotece szkolnej. Biblioterapia opiera się głównie na wykorzystaniu terapeutycznych wartości szeroko rozumianej literatury. Stosowanie jej przyczynia się do łagodzenia lub likwidowania takich stanów psychicznych jak: lęk, osamotnienie, apatia, agresja. Czytanie jako jeden z podstawowych elementów procesu biblioterapeutycznego prowadzi do istotnych zmian w procesie leczniczym i wychowawczym. Prawidłowo przebiegający proces biblioterapii ma na celu wykrywanie i diagnozowanie oraz stymulowanie potrzeb i uzdolnień dzieci chorych, ale także zdrowych, nie mogących poradzić sobie z różnymi sytuacjami i problemami życiowymi. Organizując zajęcia zawsze bierzemy pod uwagę: stan psychiczny dziecka, jego możliwości percepcyjne i zainteresowania. W naszej szkole znajduje się biblioteka z bogatym księgozbiorem i pracownią multimedialną. Dzieci chętnie wypożyczają bajki, baśnie, książki przygodowe, ale najchętniej korzystają z komputerów, gdzie mogą poszukać wiadomości na różne tematy, poznać programy edukacyjne i mile spędzić czas.
Chcąc zainteresować dzieci literaturą wychowawcy korzystają z kaset i płyt z nagranymi utworami literackimi, sami czytają dzieciom zwłaszcza wieczorami. Dzieci w wieku szkolnym często uczestniczą w zajęciach teatralnych, konkursach czytelniczych, inscenizacjach, imprezach kulturalno – rozrywkowych.
Dzieci w starszym wieku zapoznawane są z legendami, podaniami i historią naszego regionu. Istotą terapeutycznego działania naszych zajęć pozalekcyjnych jest też praca, którą dzieci mogą wykonać (oprawa książek, porządkowanie księgozbioru). Prace te uczą nie tylko odpowiedzialności, ale pozwalają poczuć się być docenionym i potrzebnym.
|