Sprawozdanie z realizacji projektu „Komunikacja werbalna i pozawerbalna”realizowanego w roku szkolnym 2004/2005
W trzecim roku realizacji Programu “ Idziemy przez Europę “ podjęliśmy projekt zatytuowany “ Komunikacja werbalana i pozawerbalna”.
Przy ścisłej współpracy ze szkołami partnerskimi realizowaliśmy następujące zadania:
zapoznanie uczniów z różnymi formami komunikacji niewerbalnej,
opracowanie ilustrowanego słownika zawierającego 30 wybranych słów,
doskonalenie znajomości języków obcych,
zapoznanie uczniów z piosenkami i tańcami ludowymi z regionu Podhala i Małopolski oraz z regionów szkół partnerskich,
poznanie strojów ludowych Włoch, Hiszpanii i Malty – regionów na terenie których znajdują się szkoły partnerskie,
wykorzystanie technologii informacyjnej w komunikacji między partnerami w czasie pracy nad projektem,
poszerzenie form spędzania wolnego czasu poprzez udział w realizacji projektu.
Komunikacja niewerbalnej dostarcza czterokrotnie więcej informacji o otaczającej rzeczywistości niż przekazy słowne. Poprzez mimikę, postawę ciała, zachowanie w przestrzeni, sposób wypowiedzi itp. wyrażamy nasze potrzeby i emocje.
W trakcie zajęć szkolnych i pozaszkolnych uczniowie poznawali różne formy komunikacji niewerbalnej, a następnie wykorzystywali nabyte umiejętności w inscenizacjach i zabawach.
Samodzielnie, wykorzystując różne techniki plastyczne wykonali ilustrowany słownik zawierający 30 wyrazów. Następnie na lekcjach języka angielskiego i niemieckiego tłumaczyli zilustrowane słowa.
Ponieważ koledzy ze szkół partnerskich porozumiewają się w języku hiszpańskim, włoskim i maltańskim, nasi uczniowie korzystając ze słowników multimedialnych, przetłumaczyli wybrane słowa na ojczyste języki partnerów.
Poznając i ucząc się tańców i piosenek ludowych Podhala, Małopolski i regionów krajów partnerskich uczniowie odczuwali przynależność do otwartej na świat społeczności europejskiej.
Starając się ciekawie, jak najlepiej wykorzystać czas wolny, uczniowie wraz z opiekunami wykonywali miniaturowe stroje regionalne polskie, sycylijskie, hiszpańskie i maltańskie. Obszerny fotoreportaż przedstawiający zmagania dziewcząt i chłopców z igłą i nićmi został zamieszczony na stronie internetowej szkoły.
Realizacja projektu potrwa do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia 2005 r.
Wiele jeszcze zadań przed uczniami i nauczycielami.
W czerwcu przyjadą do Rabki koordynatorzy ze szkół partnerskich, aby podsumować trzyletnie wspólne działania i osiągnięcia w Programie Europejskim COMENIUS - “Idziemy przez Europę “.