Sprawozdanie z realizacji projektu „Tradycje i zwyczaje naszego regionu” realizowanego w roku szkolnym 2003/2004

 

I. CELE PROJEKTU

 

Budowanie jedności w obrębie państw europejskich poprzez pogłębianie wiedzy nt. krajów partnerskich.

Zapoznanie uczniów z tradycjami i zwyczajami istniejącymi w naszym regionie związanymi ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocą, Karnawałem oraz Świętem Pieczonego Ziemniaka i Sobótką.

Poznanie zwyczajów i tradycji Włoch, Hiszpanii i Malty (regionów gdzie znajdują się szkoły partnerskie).

Wymiana wytworów plastycznych i literackich.

Korespondencja z uczniami ze szkół partnerskich.

Pogłębianie umiejętności tłumaczenia na język angielski i niemiecki oraz na język polski.

Wykorzystanie poczty elektronicznej do korespondencji między szkołami partnerskimi.

Wykorzystanie programów multimedialnych oraz Internetu do zdobywania informacji
o zwyczajach i tradycjach polskich oraz państw partnerskich.

Przezwyciężenie niepowodzeń szkolnych i agresji uczniów poprzez zaangażowanie
w realizację projektu uczniów mających negatywny stosunek do nauki, szkoły...

Wymiana doświadczeń nauczycieli z zakresu metod, celów, środków dydaktycznych.

DZIEDZICTWO KULTUROWE:

- rozszerzenie wiedzy na temat innych kultur

- poszerzenie form zorganizowania wolnego czasu poprzez realizację projektu

 

II. ZREALIZOWANE DZIAŁANIA

Uczniowie:

poznali historię ziemniaka, historię kolędy „Cicha noc”, historię zwyczajów adwentowych, bożonarodzeniowych i karnawałowych, historię święta wiosny oraz świat wielkanocnych i sobótki,

przygotowali inscenizację nt.

Historia ziemniaka na wesoło

foto>>>

Jasełka

foto>>>

Zapusty m.in. maszkary, tańce, bale, maski

Dziady Śmiguśne

W poszukiwaniu kwiatu paproci

przygotowali przepisy kucharskie potraw:

z ziemniaka

wigilijnych

tłustego czwartku

śniadania wielkanocnego

zorganizowali degustację wybranych potraw:

z ziemniaka

wigilijnych

tłustego czwartku

śniadania wielkanocnego

wykonali prace plastyczne różnymi technikami,

wykonali prace literackie związane z omawianą tematyką (Kulig, Powitanie wiosny, Niedziela Palmowa),

wykonali reklamę ziemniaka,

wykonali tłumaczenia wybranych przepisów oraz wybranych utworów literackich na język angielski i włoski.

 

III. EFEKTY KOŃCOWE

Uczniowie wykonali:

książki kucharskie (książki przekazane przez szkoły partnerskie stanowią dokumentację szkoły),

albumy ze zdjęciami,

kalendarze świąt,

prace plastyczne:

- Święto ziemniaka,

- Święta Bożego Narodzenia,

- Karnawał,

- Powitanie wiosny,

- Święta Wielkanocne,

- Sobótka,

teksty literackie,

kartki świąteczne,

ozdoby choinkowe,

stroiki świąteczne,

wystawy prac plastycznych,

scenografie do inscenizacji,

stroje, rekwizyty...

Przedmioty objęte projektem:

nauczanie początkowe,

w klasach IV – V – VI: język polski, historia, przyroda, religia, sztuka, informatyka, język angielski, język niemiecki, zajęcia pozalekcyjne, biblioteka.

V. WYJAZDY ZREALIZOWANE W PROJEKCIE

1. Włochy – Sycylia – Biancavilla - październik 2003r.

foto>>>

Relacja z wyjazdu...>>>

2. Malta – Gozo – Victoria - maj 2004r.

W trakcie wizyt następowała wymiana doświadczeń z realizowanego projektu:

· W październiku ustalono szczegóły do realizowanego projektu oraz nasza szkoła przedstawiła rezultaty po obchodach Święta Pieczonego Ziemniaka.

· W maju nastąpiło planowanie na rok szkolny 2004/2005 oraz ustalenia metod
i środków dydaktycznych do realizacji nowego projektu.

Podczas obu wizyt nauczyciele wymieniali się doświadczeniami z zastosowanych metod oraz możliwości realizacji projektów w różnych krajach i w różnych środowiskach.

Obie wizyty były ściśle związane z realizacją projektu i przyczyniły się do poznania pracy szkół we Włoszech i na Malcie.

 

VI. LICZBA UCZNIÓW

 

1. Liczba uczniów uczestniczących w projekcie ogółem: 996, w tym:

dziewczynek – 504

chłopców – 492

2. Języki jakimi posługiwano się w trakcie trwania realizacji projektu to język angielski, włoski i niemiecki.

3. Rozszerzenie wiedzy na temat innych kultur nastąpiło poprzez wymianę korespondencji, wytworów plastycznych, wiadomości oraz różnych prac literackich.

5. Projekt SOCRATES-COMENIUS:

wzbogacił wiedzę na temat jedności Europy i roli Unii Europejskiej w integracji kontynentu europejskiego,

podnosił zakres umiejętności i wiadomości uczniów na temat tradycji i zwyczajów regionu Małopolski, a także szkół partnerskich,

zmniejszenie agresji i niezdrowej rywalizacji między uczniami,

pozwolił zapomnieć o tęsknocie za domem i rodzicami,

dawał nadzieję i wiarę we własne siły uczniom słabym i mającym trudności w nauce,

wpłynął na kształtowanie postaw uczniów,

 

X. OCENA

Ocena wewnętrzna i zewnętrzna została dokonana poprzez przeprowadzenie ankiet dotyczących tradycji i zwyczajów poszczególnych świąt zgodnie z zaplanowanym harmonogramem Programu Europejskiego COMENIUS, a także ankiet oceniających realizację projektu przez dzieci i zaproszonych gości. Do tychże badań wykorzystano następujące narzędzia badawcze:

ankietę dla gości zaproszonych na uroczystości związane z realizacją programu COMENIUS,

ankietę ewaluacyjną dla uczniów z klas IV, V, VI oceniającą realizację programu COMENIUS,

ankiety dotyczące wiadomości jakie dzieci posiadają nt. poszczególnych świąt tj.

Ř ŚWIĘTO PIECZONEGO ZIEMNIAKA,

Ř ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA,

Ř TŁUSTY CZWARTEK,

Ř ŚWIĘTA WIELKANOCNE,

Ř SOBÓTKA