Sprawozdanie z realizacji projektu „Walory uzdrowiskowe Rabki” realizowanego w roku szkolnym 2002/2003

 

Cele projektu:

Celem projektu było poznanie, poszanowanie, zachowanie dóbr naturalnych i środowiskowych.

Cele szczegółowe:

Zdobycie wiedzy z zakresu ekologii i walorów klimatycznych Rabki;

Kształtowanie postaw proekologicznych;

Wykorzystanie zdobytych doświadczeń w lokalnych środowiskach uczniów;

Pomoc w adaptacji do środowiska szpitalnego;

Pogłębienie studium środowiska naturalnego góry Bani i Grzebienia oraz wymiana informacji z uczniami szkół partnerskich;

Promowanie świadomości europejskiego obywatela;

Wzrost znajomości j. angielskiego i j. niemieckiego;

Stosowanie środków multimedialnych i pogłębianie znajomości informatycznych;

Prezentacja różnych metod pracy z dziećmi.

Zrealizowane działania:

Obserwacja pogody w czasie jesieni, zimy i wiosny;

Wykonanie kalendarzy pogody;

Zapoznanie z przyrządami do pomiaru czynników pogody w stacji meteorologicznej;

Obserwacja przyrody góry Bani i Grzebienia;

Zbieranie ziół, porównywanie, opisywanie i wykonanie zielnika;

Szukanie roślin chronionych, nazywanie ich;

Rozpoznawanie i nazywanie kierunków świata w terenie;

Określanie wykorzystania i zastosowania w lecznictwie źródeł solankowych znajdujących się na obserwowanym terenie;

Wyszukiwanie i zabezpieczanie różnych zagrożeń ekologicznych: dzikie wysypiska śmieci, palenie łąk, spaliny, itp.

Różne formy pisarskie na temat przyrody i pogody oraz zagrożeń ekologicznych; (opis, list, opowiadanie, sprawozdanie, poezja);

Tłumaczenie prostych opowiadań, opisów i poezji na j. angielski
i j. niemiecki;

Przekazywanie informacji do szkół partnerskich za pomocą internetu;

Wykonanie folderu podsumowującego projekt.

Osiągnięte rezultaty:

wykonanie makiety góry Bani i Grzebienia;

wykonanie herbu Rabki;

konkurs plastyczny nt. „Zagrożenia ekologiczne dziś”;

wystawa fotograficzna „Spacerkiem po górach”;

gazetka – informator o realizacji projektu Comenius zawierająca informacje o krajach i szkołach partnerskich;

kalendarze pogody;

zielnik;

prace plastyczne różnymi technikami;

prace literackie;

filmy video;

inscenizacja na temat zagrożeń środowiska naturalnego i jego ochrony;

stała prezentacja prac plastycznych na korytarzu szkoły;

prezentacja działań na stronie internetowej szkoły;

folder podsumowujący realizację projektu.

Przedmioty / Dziedziny objęte projektem:

w ramach zajęć zintegrowanych w klasach I – III,

w ramach bloku przyrodniczego w klasach IV - VI,

w ramach bloku humanistycznego w klasach IV – VI,

w ramach zajęć pozalekcyjnych.

Wizyta nauczycieli ze szkół partnerskich w Rabce. Wspólne spotkanie
w celu ustalenia szczegółów realizacji projektu w roku szkolnym 2003/2004 oraz prezentacja i podsumowanie dotychczasowych działań.

Liczba uczniów: ogółem - 1203, w tym chłopców – 629, dziewczynek – 574.

Przy realizacji projektu posługiwano się j. angielskim, włoskim i polskim.

 

 

Ocena wewnętrzna projektu:

W kilku turnusach przeprowadzono ankiety oceniające realizację projektu. Ankiety opracowali, analizowali i wyciągali wnioski do dalszej pracy nauczyciele.

Po zajęciach dokonywano ewaluacji metodami projekcyjnymi.

Ocena zewnętrzna projektu dokonana przez dyrektora Szpitala Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjnego "Rodziny Kolejowej” w Rabce oraz opinia Wizytatora Małopolskiego Kuratorium Oświaty w Krakowie (w dokumentacji szkoły)