|
W obecnym roku szkolnym 2013/2014 nasza szkoła otrzymała dofinansowanie na aplikowany w lutym Wielostronny Projekt Partnerski – Comenius w ramach programu ”Uczenie się przez całe życie” Realizacja projektu przypada na lata 2013 – 2015. To już czwarty projekt, w którym bierzemy udział. Po tematyce „Idziemy do Europy” (realizowanej w latach 2002-2005), „Europa wspólny dom” (realizowanej w latach 2005-2008) oraz „WIKIWATERWORLD” - Wirtualny świat wody, (realizowanej w latach 2011-2013) przyszedł czas na nowe wyzwania.
TYTUŁ PROJEKTU „ZDROWIE DLA MŁODYCH” (HEALTH 4 YOUTH)
KOORDYNATOR PROGRAMU: „Türk Amerikan Derneği Koleji” – Turcja SZKOŁA PARTNERSKA nr 1: „IIS Ettore Majorana” z Bolonii, Włochy SZKOŁA PARTNERSKA nr 2: „Masarykova zakladni skola amatorska a materska skola Velka Bystrice” w Velka Bystrice, Republika Czeska SZKOŁA PARTNERSKA nr 3: Zespół Szkół Uzdrowiskowych w Rabce, Polska
Niestety dofinansowania na realizację projektu nie dostały szkoły, które przygotowywały wspólnie aplikację tj. szkoła z Estonii, Litwy, Grecji, Rumunii a w ostatniej chwili wycofała się szkoła z Wielkiej Brytanii.
Celem projektu jest pomoc młodym ludziom, społecznościom szkolnym, rodzinom uczniów, ich przyjaciołom i społecznościom lokalnym, w uświadamianiu wpływu odżywiania na ogólny rozwój dziecka. Wiedza na ten ważny temat i badanie poszczególnych popularnych strategii wśród partnerskich społeczności lokalnych może pomóc uczniom poznać skutki prawidłowego odżywiania się. Ma to być kampania mająca na celu poprawę jakości życia wszystkich osób zaangażowanych w projekt.
Razem z partnerami z innych państw europejskich zamierzamy określić skuteczność zdrowego odżywiania się w poprawianiu zdolności intelektualnych oraz porównać różne sposoby odżywiania się dzieci w szkołach partnerskich, rozwijać popularne strategie mające na celu pomoc uczniom w zrozumieniu znaczenia prawidłowego odżywiania się i promować zdrowszy i bardziej aktywny styl życia dzieci.
Proponowany projekt ma także na celu zwiększenie zainteresowania wśród uczniów, nauczycieli, lokalnej społeczności tradycjami narodowymi, odkrywanie regionalnych nawyków żywieniowych w aspekcie zdrowego odżywiania a także zachęcenie uczestników projektu do zwrócenia większej uwagi przy przyrządzaniu dziennego jadłospisu i wzbogaceniu go w zdrowe, lokalne produkty.
Innym, ale nie mniej ważnym aspektem współpracy pomiędzy szkołami partnerskimi jest rozwijanie naszej wspólnej Europejskiej tożsamości poprzez proces wzajemnego poznawania kultur i tradycji, wymianę informacji, dzielenie się doświadczeniami jak również zawarcie znajomości i przyjaźni pomiędzy mieszkańcami rożnych europejskich krajów. Bezpośredni kontakt z innymi kulturami umożliwi harmonijną edukację uczniów, otwarty sposób myślenia i zaakceptowanie innych.
Logo projektu „ZDROWIE DLA MŁODYCH”
Harmonogram działań w projekcie
PODSUMOWANIE PROJEKTU COMENIUS „HEALTH FOR YOUTH” realizowanego w latach 2013 - 2015
Wpływ odżywiania na zdrowie człowieka jest doskonale znany z wielu badań naukowych. Wiele badań jednakże potwierdza również wpływ złych nawyków żywieniowych na rozwój dzieci. Realizowany projekt ze szkołą koordynującą turecką a potem czeską i partnerską szkołą we Włoszech, miał głownie na celu podniesienie zainteresowania zdrowym trybem życia oraz zwrócenie uwagi na zdrowe odżywianie i ukształtowanie odpowiednich, zdrowych nawyków żywieniowych.
Szkoły partnerskie biorące udział w projekcie wybrały zakres różnorodnych aktywności oraz wypracowały rezultaty, podczas których uczniowie biorący udział w projekcie podnosili swoją świadomość w kwestii dbania o zdrowe odżywianie.
Niniejszy projekt był mocno skoncentrowany na nabywaniu praktycznych umiejętności: uczniowie zapoznawali się z wiedzą teoretyczną, poszukując informacje a następnie je przetwarzając. Najważniejszym jednak punktem projektu było uczenie się poprzez działanie – wykonywanie badań na temat stylu życia rówieśników w swojej szkole i szkołach partnerskich, zbieranie informacji oraz dokonywanie ewaluacji danych, nauka przygotowywania zdrowych potraw i ustalanie zestawów zdrowych posiłków, udział w warsztatach kulinarnych, wycieczki edukacyjne, pogadanki z dietetykiem, zorganizowanie Dnia Witaminy, przygotowanie prezentacji w języku angielskim, zwiedzanie ośrodków produkcji żywności oraz prezentowanie rezultatów swoich prac na międzynarodowych spotkaniach projektowych w szkołach partnerskich.
Podczas trwania projektu zaangażowani uczniowie i nauczyciele zaznajomili sie z historią i miejscami o wartości kulturowej krajów partnerskich. Ważnym celem projektu było odkrywanie nawyków żywieniowych oraz tradycyjnych potraw danego kraju partnerskiego. Kultura kulinarna to niezwykle ważna cześć kultury każdego narodu i nie sposób tego pominąć zwłaszcza w aspekcie realizowanego projektu. Działania projektu były skoncentrowane na typowych narodowych i lokalnych potrawach a także codziennych nawykach żywieniowych.
Językiem projektu był język angielski, który był powiązany z innymi obszarami edukacji tj. przyroda, biologia, chemia, sztuka, język angielski, wychowanie fizyczne, informatyka, WOK, WOS. Ponadto dużą część zadań projektowych realizowano na zespole zajęć pozalekcyjnych.
Wszystkie produkty końcowe projektu mogą być wykorzystane jako przykład dobrej praktyki i mogą być wzorem dla innych projektów międzynarodowych. Stworzona strona na Facebooku HEALTH FOR YOUTH jest ciekawa, funkcjonalna i jest odzwierciedleniem dwóch lat trwania projektu.
Ponieważ projekt opierał się na kilku aspektach nauczyciele poszczególnych przedmiotów mogą wykorzystać je na swoich zajęciach dydaktycznych. Wymierne produkty tj. plakaty, prezentacje multimedialne, opracowania mogą być wykorzystane podczas zajęć z przyrody, biologii, chemii, informatyki, WOK, WOS a także języka angielskiego do doskonalenia umiejętności językowych oraz podczas zajęć pozalekcyjnych jako doskonała forma nauki i rozrywki.
Inne wymierne rezultaty wiążą sie ze wzrostem kompetencji społecznych, umiejętnościami pracy zespołowej oraz zwiększeniem umiejętności w realizacji zadań projektowych, wzrostem umiejętności TIK oraz kompetencji językowych. Mają one wpływ na pogłębianie doświadczeń uczniów i nauczycieli zaangażowanych w projekt. Dzięki współpracy międzynarodowej zmienia się sposób postrzegania innych narodowości i kultur, w wielu przypadkach schematycznie wyobrażanych. Zmiana stereotypowego myślenia przekłada się bezpośrednio na postawę Europejczyka, świadomego i aktywnego w tworzeniu jednej wspólnoty europejskiej.
WARSZTATY GOTOWANIA
W dniu 3 czerwca 2015 odbyły się kolejne dwa
spotkania warsztatowe z zakresu zdrowego odżywiania w Rabczańskim
Zdroju.
Dnia 27 maja 2015 w Rabczańskim Zdroju ze
współpracą z Uzdrowiskiem Rabka S.A. odbyły się pierwsze warsztaty z
zaplanowanej serii 8 warsztatów związanych ze zdrowym odżywianiem.
COMENIUS - SPOTKANIE W SZKOLE PARTNERSKIEJ VELKA BYSTRICE, REPUBLIKA CZESKA
Z Comeniusem w Czechach czyli niezapomniane spotkanie w szkole partnerskiej Velka Bystrice, Republika Czeska, 25 – 29 marca 2015
Dwie uczennice Liceum Ogólnokształcącego Zespołu Szkół Uzdrowiskowych w Rabce- Małgorzata Darłak i Renata Jankowska, dyrektor Urszula Dec- Palarczyk oraz 3 nauczycieli i 2 wychowawców Zespołu Zajęć Pozalekcyjnych wzięło udział w kolejnym i zarazem ostatnim spotkaniu projektowym w szkole koordynującej projekt w Velka Bystrice w Republice Czeskiej w dniach 25 – 29 marca 2015. W spotkaniu oprócz delegacji polskiej uczestniczyła delegacja szkoły partnerskiej z Bolonii, Włochy – 7 uczniów i dwóch nauczycieli. W trakcie pobytu uczniowie zakwaterowani byli w rodzinach swoich czeskich kolegów i koleżanek mając okazję obserwować zwyczaje dnia codziennego a także wykorzystywać swoje umiejętności komunikowania się w języku angielskim. Program spotkania przygotowany został szczegółowo współgrając z działaniami zaplanowanymi w harmonogramie projektu. Uczestnicy spotkania odwiedzili dwa lokalne ośrodki produkcji żywności: fabrykę i muzeum sera w miejscowości Lostice, gdzie wytwarza się jeden z najbardziej rozpoznawalnych gatunków sera w Czechach tzw. twarożki ołomunieckie. Wielosetletnia tradycja warzenia piwa w Litovelu – miejscu następnych odwiedzin grupy projektowej, rozpoczęła się w 1291, kiedy król Wacław II nadał miastu prawo mili. Nowsza historia browaru dotyczy XIX wieku, gdy cesarski i wojewódzki ambasador Moraw Josef Svozil otworzył browar w 1893 roku. Przedsiębiorstwo zdobyło potem złoty i brązowy medal na międzynarodowej wystawie w Wiedniu w gastronomii i złoty medal na wystawie czeskiej produkcji w Brnie w 1911 roku. Z historią browaru, etapami produkcji piwa oraz jego znaczeniem dla rozwoju regionu zapoznali się uczestnicy spotkania projektowego. Ponadto uczniowie szkół partnerskich mieli okazję uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych a wszyscy uczestnicy spotkania zapoznać się z praktykami edukacyjnymi szkoły goszczącej oraz systemem edukacji szkoły czeskiej. Koledzy szkoły goszczącej przygotowali także warsztaty gotowania. W ich trakcie uczestnicy szkół partnerskich uczyli się przygotowywać typową czeską potrawę – knedliki. Ważnym punktem spotkania były prace dotyczące ewaluacji dotychczas podjętych działań projektowych, zaprezentowanie ich rezultatów a także prace nad przygotowaniem Raportu Końcowego oraz międzynarodowej bazy EST. Gospodarze spotkania zadbali także o kulturalną stronę programu dzięki czemu uczestnicy szkół partnerskich mieli okazję zwiedzić historyczne miasto Ołomuniec oraz malowniczą i zachwycającą Pragę.
WIZYTA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW Z KRAJÓW PARTNERSKICH W RAMACH PROGRAMU COMENIUS
9 października, w czwartek, gościliśmy w naszej szkole
nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich pracujących w projekcie
Comenius „ZDROWIE DLA MŁODYCH” (Health 4 Youth).
W jesiennej, słonecznej scenerii powitaliśmy gości
z Republiki Czeskiej i Włoch. Uroczystość powitalna połączona była z
obchodami Dnia Nauczyciela. Uczestniczyli w niej również
przedstawiciele: Kuratorium Oświaty pani Maria Głuszak, Urzędu
Marszałkowskiego w Krakowie pan Jacek Cienkosz oraz Urzędu Miasta w
Rabce Zdroju pani Agnieszka Wójcik.
Powitaniu towarzyszyła bardzo ciepła atmosfera,
humor i żywiołowe tańce integracyjne, które przełamały ewentualne
bariery językowe. Nauczyciele i uczniowie ze szkół partnerskich
przybliżyli zebranym panujące w danym kraju zwyczaje szkolne. Zapoznali
się również z działaniami podjętymi przez uczniów naszej szkoły, które
zostały wyeksponowane na licznych szkolnych gazetkach.
W godzinach popołudniowych goście w Liceum Ogólnokształcącym IGiCHP omówili przywiezione ze sobą prezentacje. Ponadto uczestniczyli w przygotowaniu tradycyjnych potraw regionalnych z każdego kraju uczestniczącego w projekcie.
To był pracowity ale zarazem zdrowy i „smaczny” dzień.
W piątek w godzinach dopołudniowych koordynatorzy ze wszystkich szkół partnerskich pracowali nad projektem i zaplanowali dalsze wspólne działania. Uczniowie w tym czasie uczestniczyli czynnie w zajęciach lekcyjnych.
Po południu uczestnicy projektu zwiedzili Muzeum Przyrodnicze Tatrzańskiego Parku Narodowego w Zakopanem. Gości zainteresowała wystawa zatytułowana „Rok w Tatrach”, która prezentowała roślinność oraz zwierzęta spotykane w górach. Wystawę wzbogaciły krótkie animacje prezentujące prawidłowe sposoby zachowania w górach, puzzle, memory, magnesowe plansze i układanki. Wycieczka pozwoliła gościom odkryć fascynujący świat góralszczyzny i przyrody tatrzańskiej. Atrakcyjny był także spacer gościnnymi Krupówkami.
W Kościelisku goście uczestniczyli w wieczorze regionalnym, degustowali potrawy góralskie oraz brali udział w konkursie łowienia pstrągów. Młodzież wykonała liczne zdjęcia, na których utrwaliła te radosne, ciepłe, wspólnie spędzone chwile.
W sobotę 9 października nauczyciele i uczniowie ze szkół partnerskich oraz uczniowie naszego liceum zwiedzili Kopalnię Soli w Wieliczce. Magiczna podróż labiryntem solnych korytarzy stworzyła okazję, żeby poznać unikalne pejzaże niezwykłych komór, odkryć tradycję i historię wielickiej kopalni.
W godzinach popołudniowych goście zwiedzili Kraków i poznali jego legendarne miejsca. Krakowskie uliczki zachwyciły wszystkich jesienną kolorystyką i przepychem. Dzień zakończył się integracyjnym ogniskiem z pieczonymi kiełbaskami i ziemniakami , któremu towarzyszyły żywiołowe zabawy i ciepłe rozmowy.
COMENIUS - MAPA KULTUROWA ODŻYWIANIA
W ramach projektu Comenius „Health4Youth” uczniowie LO, IGiChP, Pawilonu Olszówka i szkoły przygotowali kulturową mapę Polski podzieloną na regiony. W tym celu rozdzielono prace: mapa Polski została podzielona na 4 części i 4 grupy uczniów w formie graficznej przedstawiło typowe potrawy dla danego regionu Polski. 4 części mapy zostały połączone co utworzyło wspólną mapę produktów typowych we wszystkich regionach kraju.
Uczniowie pracowali pod kierunkiem nauczycieli i wychowawców:Ewa Rapacz, Halina Skawska, Agata Kapłon, Jadwiga Waśko, Danuta Obłąk, Małgorzata Worwa, Sylwia Koperniak, Ewelina Gustof, Bożena Knapczyk, Bożena Ptaszek, Joanna Świerk, Dorota Okrzejska, Bogusława Tejza.
REALIZACJA PROGRAMU COMENIUS -
ZDROWE, SMACZNE, ŚWIEŻE WARZYWA Z
JOGURTOWYMI SOSAMI
ŻYJĘ ZDROWO I JEM ZDROWO
Dnia 25.02.2014 w Zespole klasowym w sanatorium Jagielonka w ramach projektu Comenius ,,Zdrowie dla młodych’’ odbyły się zajęcia dla dzieci i rodziców ,,Żyję zdrowo i jem zdrowo’’. Podczas zajęć dzieci i rodzice poszerzyli swoją wiedzę na temat wpływu odżywiania na ogólny rozwój dziecka, wykonali wspólnie smaczną i zdrową sałatkę owocową. Bardzo ważny dla zdrowia jest również wysiłek fizyczny dlatego wszyscy po zrobieniu i zjedzeniu smacznej sałatki wzięli udział w zajęciach ruchowych. Rodzice w nagrodę za aktywny udział w zajęciach otrzymali broszury dotyczące zdrowego odżywiania.
WIZYTA WE WŁOSZECH
W dniach od 2 do 6 kwietnia 3 nauczycielki naszej szkoły wraz z Panią Dyrektor oraz dwójką uczennic liceum gościły w malowniczym mieście włoskim - Bolonii. Była to kolejna wizyta w ramach PROGRAMU COMENIUS.
Głównym celem Programu Comenius jest rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego, dlatego też uczniowie, którzy przyjechali wraz z nauczycielami z krajów partnerskich mieszkali u włoskich rodzin uczniów tamtejszej szkoły.
Uczniowie mieli również okazję wymienić się swoimi doświadczeniami i wiadomościami podczas obserwacji lekcji, prezentacji ciekawostek dotyczących wszystkich krajów biorących udział w Projekcie oraz konkursów na temat zdrowego odżywienia. Oglądali też próbę przedstawienia "Romeo i Julia".
Podczas pobytu uczestnicy zwiedzili piękne zabytki Bolonii, brali udział w warsztatach w zakładach makaronu, gdzie uczyli się jak powstaje tortellini oraz wybrali się na wycieczkę do niepowtarzalnej Wenecji. Omówiono także warunki wizyty przedstawicieli naszych partnerów w Projekcie - Turcji, Czech i Włoch w październiku tego roku w Polsce.
Była to niezapomniana przygoda szczególnie dla licealistek, które godnie reprezentowały naszą szkołę, wykazały się znacznymi umiejętnościami językowymi i dużą wiedzą na temat działań w realizowanym Projekcie „HEALTH 4 YOUTH”.
DZIEŃ WITAMINY
„Jedz owoce i jarzyny, w nich mieszkają witaminy!!!”
W dniu 12 lutego 2014 roku w ramach Programu „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE” oraz Programu COMENIUS „ HEALTH 4 YOUTH” zorganizowany został w naszej szkole uroczysty „Dzień Zdrowego Odżywiania”. Wszyscy znamy powiedzenie: „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Jednym z czynników, od którego zależy nasze zdrowie jest prawidłowe odżywianie. Aby zachęcić naszych kolegów do zdrowego odżywiania i aktywnego trybu życia uczniowie klas gimnazjalnych przygotowali humorystyczną, żywiołową i pouczającą inscenizację pt. „Marlenko- zdrowo żyj”. Uczniowie klas młodszych wspólnie ze swoimi nauczycielami przygotowali degustację owoców. Cała szkoła zamieniła się w owocowy raj. Pani dr Anna Mrózek przeprowadziła prelekcję, podczas której przekazała cenne uwagi dotyczące wpływu odżywiania na zdrowie oraz kondycję dzieci i młodzieży. W ramach programu Comenius zorganizowany został kolorowy i smaczny kącik „,Vitamin Day”, gdzie uczniowie mogli degustować pomarańcze, jabłka, owocowe i warzywne soki oraz odżywcze jogurty. W ramach konkursu plastycznego na temat zdrowego odżywiania powstały ciekawe i pełne przesłań rysunki i plakaty. Natomiast podczas konkursu wiedzy na temat żywienia uczniowie wykazali się bardzo dużą wiedzą na temat witamin, wartości odżywczych różnych produktów i znaczenia piramidy zdrowia. Cały dzień podkreślał wielką wartość owoców, warzyw i niezastąpione znaczenie witamin. Integrował uczniów we wspólnym przeżywaniu i zabawie. Zachęcał do prawidłowego odżywiania i aktywnego trybu życia oraz realizacji pasji przynoszących zadowolenie, zdrowie i radość życia.
ŻYCZENIA NOWOROCZNE DLA NASZYCH PARTNERÓW Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Uzdrowiskowych przesłali życzenia świąteczne i noworoczne dla partnerów w projekcie Comenius życząc im pomyślności w życiu osobistym, a także wielu sukcesów w nadchodzącym 2014 roku. Również tych sukcesów w ramach wspólnego projektu!
FERMENTACJA OD KUCHNI W ramach europejskiego projektu Comenius uczniowie liceum w ZSU w Rabce oraz uczniowie – pacjenci IGiCHP wykonali plakaty na których zamieścili informacje o procesie fermentacji i kiszeniu różnych warzyw oraz przykładowe przepisy z wykorzystaniem kiszonek. Plakaty wykonano w języku polskim i angielskim. Uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali również gazetkę informacyjną na temat krajów partnerskich uczestniczących w projekcie.
LEKCJE BIOLOGII NA TEMAT ZDROWEJ ŻYWNOŚCI Zanim uczniowie przystąpili do opracowania materiałów oraz przygotowania plakatów i prezentacji na temat zdrowej żywności we wszystkich klasach gimnazjalnych na lekcjach biologii pod opieką mgr Bogusławy Tejzy zrealizowano temat pt „ Jedz smacznie i zdrowo”. Celem tych lekcji było zapoznanie uczniów z podstawowymi składnikami pokarmowymi oraz poznanie zasad prawidłowego zdrowego odżywiania. W ramach tych lekcji uczniowie obejrzeli także filmy edukacyjne dotyczące tematu zdrowej żywności.
|
|